بررسی عملکرد ردیاب خودرو

بررسی عملکرد فنی ردیاب خودرو شخصی و مدیریت ناوگان

0 46

در این مقاله به معرفی ردیاب خودرو و بررسی عملکرد ردیاب خودرو می‌پردازیم تا با این وسیله کاربردی آشنا شوید و به میزان اهمیت داشتن آن پی ببرید. با ما همراه باشید.

با توجه به افزایش سرقت خودروهای شخصی، هر فرد صاحب خودرو باید بداند که خطر در کمین است. سرقت ممکن است زمانی اتفاق بی‌افتد که شما در محل کار هستید، زمانی که برای خرید مواد غذایی توقف می‌کنید، به سینما می‌روید، یا زمانی که در خانه به خواب رفته‌اید.

صرف داشتن سیستم‌های ردیاب به شما کمک نمی‌کند مگر اینکه نوع مناسبی از ردیاب خودرو را داشته باشید که بتواند وسیله نقلیه شما را ردیابی کند و به شما هشدار بدهد.

ردیاب چیست و عملکرد کلی آن چگونه است؟

ردیاب که با کمک سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) کار می‌کند، یک سیستم است که به ما این امکان را می‌دهد دقیقاً بفهمیم کجای زمین قرار داریم، کجا می‌رویم و چقدر از مقصد خود فاصله داریم. عملکرد ردیاب خودرو در ابتدا به صورتی است که اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی را به صورت لحظه‌ای در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ماهواره‌های جی‌پی‌اس، موقعیت خود را با دیگر ماهواره‌هایی که در مدار قرار می‌گیرند با فرآیندی به نام Trilateration اندازه‌گیری می‌کنند و فاصله نسبی وسایل نقلیه را تشخیص می‌دهند. هنگامی که موقعیت وسیله نقلیه‌ای مانند خودرو مشخص شد، هر سه ماهواره، داده‌ها را به گیرنده تحویل می‌دهند. عملکرد ردیاب خودرو به صورتی است که، اطلاعات را پردازش می‌کند و موقعیت ماهواره‌ها را نسبت به نقشه سیستم، بررسی می‌کند و در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ماهواره‌ای GPS در فضا، بالاتر از مدار زمین ثابت نیستند و دائما در حال حرکت هستند تا اطلاعات را به همه در سراسر جهان ارائه دهند. در واقع مدارهای مختلفی وجود دارد، اما به صورت کلی ۲۴ ماهواره فعال در این مدارها داریم و ۳ ماهواره ذخیره که در صورت از مدار خارج شدن یکی از اینها جایگزین شود. زمانی که ماهواره‌های GPS جدید پرتاب می‌شوند، با سرعت مداری مشابه سایر ماهواره‌ها حرکت می‌کنند. با پرتاب هر ماهواره جدید، چندین ماهواره از سرعت مداری خود خارج می‌شوند.

عملکرد ردیاب خودرو

ردیاب خودرو چیست؟

اکنون که می دانیم ردیاب GPS چیست و چگونه کار می‌کند، اجازه دهید ردیاب خودرو و عملکرد ردیاب خودرو را که یکی از با ارزش‌ترین وسایل مورد استفاده است بررسی کنیم. هر روز وسایل نقلیه هوشمندتر می‌شوند و ردیاب‌ها نیز به طور پیش فرض به عنوان یک قابلیت به برخی خودروهای پیشرفته اضافه می‌شود.

شبکه‌های سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS) عملکرد اصلی سیستم‌های ردیابی مبتنی بر GPS را فراهم می‌کنند. سیگنال‌ها از این شبکه ماهواره‌ها به دستگاه‌های مختلف ارسال می‌شوند که نمونه‌های آن تلفن‌های همراه و خودرو است. اطلاعاتی مانند مکان، سرعت، جهت و زمان حرکت خودرو اسال می‌شوند و داده‌های تحلیلی ردیاب برای کنترل خودرو بسیار مهم است.

هنگامی که ردیاب در داخل خودرو نصب می‌شود، GNSS قادر به ارائه داده‌های فوری و همچنین داده‌ها و سوابق گذشته است. این کار با استفاده از یک اصل ریاضی به نام Trilateration که زمان دقیق انتشار امواج از سه ماهواره منبع مختلف را اندازه‌گیری می‌کند انجام می‌گیرد. این اصل ریاضی به آن‌ها کمک می‌کند تا بر اساس اطلاعات حداقل چهار ماهواره GPS، جهت، سرعت و مکان وسیله نقلیه را در همان زمان تشخیص دهند، اگر تعداد این ماهواره‌ها کم تر باشد این مورد امکان پذیر نمی‌شود.

شاید با خود فکر کنید این فناوری بسیار قدرتمند گران‌قیمت است‌ یا در نهایت فضای زیادی را در یک وسیله نقلیه اشغال می‌کند، اما این‌طور نیست. ردیاب خودرو صرفاً یک سیستم است و وقتی می‌توان آن را بر روی گوشی شما بدون اشغال فضای زیاد اجرا کرد، قطعا روی خودروی شما نیز به‌راحتی نصب می‌شو‌د. در واقع، سیستم‌های ردیاب خودرویی که امروزه در دسترس هستند بسیار کوچک و جمع‌وجور هستند. آن‌ها را می‌توان به سرعت و به‌راحتی در خودرو نصب کرد.

نحوه نصب ردیاب خودرو

برخی از ردیاب‌های خودرو را می‌توان در پورت عیب‌یابی خودرو به نام پورت OBD نصب کرد. این یک راه سریع و ساده برای نصب ردیاب است و قابلیت plug-and-play دارد. هر شخصی می‌تواند با پیروی از دستورالعمل‌های تولیدکننده ردیاب که در قالب دفترچه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، سیستم را به تنهایی نصب کند. روش دیگر این است که ردیاب را به باتری خودرو متصل کنید که این کار باید به دست یک متخصص نصب ردیاب انجام شود تا از نصب صحیح آن آسوده‌خاطر باشید. در صفحه آموزش نصب ردیاب خودرو این مورد را به شما عزیزان آموزش داده‌ایم.

ردیاب خودرو از یک شبکه بی‌سیم یا سلولی همانند شبکه‌هایی که توسط ایرانسل و هماره اول اداره می‌شوند، برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. یک سیم کارت، اطلاعات را به سرور منتقل می‌کند. و شما در رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند، می‌توانید بدون توجه به جایی که هستید به اطلاعات دسترسی داشته باشید؛ زیرا سرور به عنوان یک «Cloud یا ابر» عمل می‌کند. ردیاب خودرو، ابتدایی‌ترین اطلاعاتی را که خودرو گزارش می‌کند، ارائه می‌دهد. عملکرد ردیاب به صورتی است که، داده‌ها را تقریباً فوری و بی‌درنگ با استفاده از سیم کارت برای شما ارسال می‌کند.

مطلب پیشنهادی: ردیاب خودرو چیست؟

قابلیت و عملکرد ردیاب خودرو

در حالی که سیستم ردیاب بسیار کوچک است اما عملکرد ردیاب خودرو و قابلیت‌های آن فوق‌العاده‌ است. ردیاب از دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تشکیل شده است. سخت‌افزار ردیاب مجهز به دو ماژول GPS و GPRS است. ماژول GPS، اطلاعات جغرافیایی، زمان حرکت، زاویه حرکت و سرعت خودرو را دریافت و سپس با استفاده از سیم‌کارت‌هایی که از فناوری GPRS پشتیبانی می‌کنند، داده‌های خام را به سرور منتقل می‌کند.

علاوه بر این، ردیاب خودرو یک حافظه داخلی دارد که از آن برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. در واقع یک باتری پشتیبان و یک سیم‌کارت قابل اتصال به اینترنت در ردیاب خودرو تعبیه شده است. ردیاب، داده ‌را از ماهواره‌های GPS گرفته و سپس موقعیت مکانی خودرو را محاسبه می‌کند.

پس از آن نیز داده‌ها را از طریق شبکه تلفن همراه GSM به سرور ارسال می‌کند و در نهایت، سرور، اطلاعاتی را که از ردیاب دریافت می‌کند پردازش کرده و به اطلاعات مفیدی برای انسان تبدیل می‌کند. کاربران بعد از احراز هویت در وبسایت یا اپلیکیشن اندروید یا آی او اس سیستم ردیاب، می‌توانند اطلاعات را بر روی نقشه ببینند.

کاربر می‌تواند از مکان وسیله نقلیه سرقت شده با استفاده از برنامه اندرویدی مطلع شود. سیستم‌های مبتنی بر GPS یا GSM دارای دو بخش هستند: یک واحد موبایل و دیگری ایستگاه کنترل. پردازش سیستم، رابط‌ها، اتصالات، دریافت و انتقال داده بین واحد تلفن همراه و ایستگاه‌های کنترل (دستگاه ردیاب بر روی خودرو) با موفقیت انجام می‌شود.

سیستم کنترل از راه دور ردیاب بر اساس پیامک و ماژول GSM کار می‌کند. برای تعیین محل دقیق یک وسیله، یک ردیاب که به شبکه GSM وصل شده است، اطلاعات خودرو را از راه دور به کاربر منتقل می‌کند. هنگامی که یک سیستم ردیابی مبتنی بر GPS را برای خودرو خود انتخاب می‌کنید، داده‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که نمی‌توانید از یک سیستم ردیاب معمولی دریافت کنید.

عملکرد ردیاب خودرو

مزایای ردیاب خودرو

عملکرد ردیاب خودرو مزایای زیادی برای کسب‌وکارها و افراد دارد. حجم زیادی از داده‌ها و انواع داده‌ها در در دسترس قرار می‌گیرد که می‌توان آن‌ها را ذخیره و بعداً بررسی کرد. همچنین کاربران می‌توانند به‌راحتی به آن اطلاعات دسترسی داشته باشند.

کاربران ردیاب خودرو، تمام این داده‌ها را در صورت تقاضا در اختیار خواهند داشت. آن‌ها حتی می‌توانند داده‌های لحظه‌ای را فوری و در همان لحظه بدون توجه به اینکه در کجای جهان هستند، ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته و تا زمانی که به وب متصل هستند ببینند. این اطلاعات را می‌توان از طریق یک رابط وب در رایانه یا با استفاده از یک اپلیکیشن همراه در دسترس قرارداد.

برنامه اندروید ردیابی خودرو به کاربران این امکان را می‌دهد بدون توجه به مکانی که هستند، هشدارهایی درباره خودروی خود دریافت کنند که می‌تواند به ایمن‌تر کردن وسیله نقلیه آن‌ها کمک کند. انواع مختلفی از اطلاعات به دست آمده وجود دارد که به شما یک دید کلی و دقیق از همه اتفاقاتی که در خودرو اتفاق می‌افتد می‌دهد.

این اطلاعات شامل زمان روشن شدن موتور، زمان حرکت وسیله نقلیه، سرعت لحظه‌ای، عادات رانندگی و موارد دیگر می‌شود. این اطلاعات به‌خصوص برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که خودروهای شرکت را در اختیار کارکنان قرار می‌دهند می‌تواند بسیار مفید باشد.

عملکرد ردیاب خودرو به گونه‌ای است که نه تنها به کسب و کارهای مختلف مزایای متفاوتی را ارائه می‌دهد بلکه می‌تواند در زمان و هزینه‌های شما صرفه‌جویی کرده و کارایی شما را بهبود ببخشد. ردیاب خودرو مزایای زیر را برای اشخاص و شرکت‌ها به همراه دارد:

کنترل بهتر خودروهای شرکت و انجام سریعتر ماموریت

ردیاب خودرو، سیستم مدیریت ناوگان را برای همیشه تغییر داد و به مدیران ناوگان روشی سیستماتیک ارائه داد تا بدانند وقتی کارمندان آنها به سر کار می روند یا وقتی وسایل نقلیه، سازمان آنها را ترک می‌کند چه اتفاقی می افتد. این چیزی است که قبلا غیرممکن بود.

اکنون این امکان برای مدیران ناوگان وجود دارد که تعیین کنند کدام خودروها را برای یک ماموریت فوری به یک محل اعزام کنند و نزدیک‌ترین وسیله نقلیه را راهی مقصد کنند. به این طریق در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی می‌شود و با ارسال نزدیک‌ترین وسیله نقلیه، انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش می‌یابد.

کاهش هزینه‌های سوخت

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم فناوری و عملکرد ردیاب خودرو به گونه‌ای است که می‌تواند سرعت یک وسیله نقلیه را اندازه‌گیری کند. سرعت گرفتن یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای صرف هزینه بیشتر برای سوخت است.

هرچه با سرعت بیشتری رانندگی کنید، سوخت بیشتری مصرف می‌کنید و هزینه بالاتری نیز باید بپردازید. این ردیاب خودرو با هشدار دادن به شما هنگام افزایش سرعت باعث می‌شود که سرعت خود را کاهش دهید و هزینه‌های سوخت و خطرات جانبی نیز کاهش پیدا کند. همچنین در برخی از ردیاب‌ها با استفاده از سنسور سوخت می‌شود این مورد را به صورت مستقیم مورد بررسی قرار داد.

علاوه بر این، هزینه های سوخت یکی از بزرگترین هزینه‌ها برای شرکت های حمل و نقل است و پس از حقوق و دستمزد در رتبه دوم قرار دارد. مدیران شرکت و ناوگان اغلب متوجه می‌شوند که کارمندان آن‌ها از ماشین‌های شرکت برای کارهای شخصی و جانبی دیگر نیز استفاده می‌کنند.

عملکرد ردیاب خودرو به نحوی است که سرعت راننده، زمان و مکان استفاده از خودرو را گزارش کرده و به این صورت امکان مدیریت بهتر استفاده کارکنان از خودروها و کاهش هزینه‌ها را فراهم می‌کند. علاوه بر این، در صورت دزدیده شدن خودرو ردیاب به شما اعلان داده و با کمک آن می‌توانید موقعیت مکانی و زمانی خودرو را پیگیری و شناسایی کنید.

عملکرد ردیاب خودرو

عملکرد ردیاب خودرو به چه چیزی بستگی دارد؟

عملکرد ردیاب خودرو تا حد زیادی به امکانات و ویژگی‌های آن بستگی دارد. یک ردیاب خودرو عالی ویژگی‌های زیر را دارد:

• ردیاب خودروی خوب، دقت بسیار بالایی در تشخیص سرعت، زمان حرکت و موقعیت مکانی شما دارد. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به سرعت، مکان، زمان، زاویه حرکت خودرو را ثبت و ذخیره می‌کند و در اختیار شما قرار می‌دهد.

• برخی ردیاب‌های خودرو مجهز به سنسور دما و سوخت هستند. با این قابلیت می‌توان میزان دمای موتور و مصرف سوخت خودرو را مشاهده نمود. در واقع با این قابلیت می‌توانید از بالا رفتن بیش از حد دمای موتور جلوگیری کرده و مصرف سوخت خود را کنترل کنید.

• یک ردیاب خودروی خوب میزان مسافت طی شده را به شما نشان می‌دهد. برخی ردیاب‌های خودرو به یک میکروفون داخلی مجهز هستند که به کارکنان ناوگان حمل و نقل کمک می‌کند صحبت‌های رانندگان شرکت خود را بشنوند و در صورت نیاز دستورات و نکاتی را به آن‌ها یادآوری کنند یا از آن‌ها بخواهند سرعت را کاهش دهند.

• برخی دیگر از ردیاب‌های خودرو از قابلیت باز و بسته کردن درب خودرو برخوردار هستند. شاسی لادری را می‌توان به درب ماشین متصل کرد. با این قابلیت رانندگان می‌توانند از راه دور و با گوشی خود درب خودرو را باز یا بسته کنند.

• یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های ردیابی خودرو قابلیت هشدار سرعت است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید برای ردیاب یک سرعت مشخص را تعریف کنید تا هر زمان که خودرو با سرعتی بیشتر از حد تعیین شده رانندگی کردید یا افراد دیگر که از خودرویتان استفاده می‌کنند از این سرعت تجاوز کردند دستگاه به شما هشدار دهد.

نتیجه‌گیری عملکرد ردیاب خودرو

به لطف تکنولوژی هر روزه وسایل و ابزارهای جدیدی به منظور بهبود امنیت زندگی و محافظت از وسایل شخصی و کاری توسعه داده می‌شوند. ردیاب خودرو یکی از این سیستم‌ها است که به رانندگان در کنترل رانندگی و جلوگیری از به سرقت رفتن آن کمک می‌کند. قابلیت‌ها و عملکرد ردیاب خودرو باعث شده است که نه تنها بتوان از آن برای استفاده شخصی، بلکه برای کاهش هزینه‌ها و مدیریت بهتر شرکت‌ها و سازمان‌هایی که وسایل نقلیه شرکت را در اختیار کارکنان قرار می‌دهند استفاده کرد. در نتیجه، اگر به دنبال افزایش امنیت خودروی شخصی خود هستید بهتر است از این سیستم کاربردی غافل نباشید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.