ماژول جی پی اس و عملکردی منحصر بفرد در ردیاب خودرو!

0 1,063

ماژول جی پی اس در ردیاب خودرو یکی از کلیدی قطعات الکترونیکی این دستگاه است که در این مقاله قصد داریم بصورت مختصر و مفید عملکر آن را مورد بررسی قرار دهیم، به شما عزیزانی که به بازار کار ردیاب خودرو علاقمند هستید توصیه میکنیم تا انتهای این محتوا با ما همراه باشند.

احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که:

  • برای رفتن به مکانی جدید از شهر، بارها تماس بگیرید و جویای آدرس دقیق شوید و دست آخر با سوختن کلی وقت و انرژی، دیر به مقصد برسید.
  • ماشین را با قفل فرمون کنار خیابون پارک کنید اما هر چند دقیقه یکبار با استرس بهش سر بزنید.
  • آژیر دزدگیر خودرو به صدا در بیایید اما بدلیل فاصله زیاد شما تا خودرو متوجه این اتفاق نشوید.

خب برای شما یک خبر خوب داریم!

  • این روزها این مسائل کاملاً قابل حل است زیرا دیگر رسیدن به یک مقصد جدید آن قدر‌ها هم سخت نیست، شما با استفاده از یک اپلیکیشن مسیریاب به راحتی به مکان مورد نظرتون می‌رسید.کم ترین ‌اتلاف وقت را دارید و حتی از مسیر‌های بهینه تری برای رسیدن به مقصد استفاده می کنید.
  • یا اینکه برای اطمینان از جایگاه ماشینتون تنها با نصب یک ردیاب خودرو، از موقعیت مکانی خودرو، اصابت ضربه، حمل با جرثقیل، باز شدن درها و حتی کوچکترین اتفاقات مطلع می شوید و بر عملکرد آن نظارت دارید.
  • حتی اگر آژیر دزدگیر شما به صدا در بیاید شما می‌توانید با نصب gps خودرو و متصل کردن آن به دزدگیر و نصب یک اپلیکیشن به راحتی در هر جای دنیا آژیر دزدگیر خود را بر روی گوشی موبایل از طریق اپلیکیشن دریافت کنید و یا ردیاب را به نحوی تنظیم کنید که با ارسال پیامک شما را از آژیر دزدگیر یا حتی باز شدن درهای خودرو مطلع سازد.

gps ماشین

به همین سادگی! همه این موارد با ورود ماژول کوچکی به نام جی پی اس به دنیای تکنولوژی و چگونگی برقراری ارتباط ماژول جی پی اس در ردیاب خودرو با ماژول جی اس ام قابل لمس شد.

در ادامه این مقاله شما را با ماژول gps خودرو و مفاهیم زیر که این روزها کاربرد بسیاری دارد آشنا کنم:

icon location

  • جی پی اس و عملکرد آن
  • سامانه‌هایی مشابه با جی پی اس در اقصی نقاط جهان
  • بررسی نکات مهم در آنتن دهی جی پی اس
  • جی پی اس و ردیاب خودرو
  • شکل آنتن جی پی اس

جی پی اس چیست و نحوه عملکرد GPS خودرو چگونه است؟

GPS (Global Position System) یا سیستم موقعیت یابی جهانی از ۲۴ ماهواره تشکیل شده است که هر ۴ ماهواره آن در یک مدار به دور زمین میچرخند و موقعیت های گیرنده های متفاوت را بر اساس طول(longitude) و عرض جغرافیایی(latitude) آنها بررسی و نمایش می دهند. این سیستم موقعیت یاب توسط آمریکا ساخته و مدیریت می‌شود.

ماهواره های مکان یاب

سیستم GPS بدون وابستگی به اینترنت کار میکند و موقعیت های مکانی را تشخیص میدهد. برای عملکرد صحیح  جی پی اس تنها کافیست در بستر  چهار ماهواره آن قرار بگیرید که هر کدام از این ماهواره ها سیگنال های کد گذاری شده ای را در یک فرکانس تعیین شده ارسال می کنند و دستگاه شما شروع به دریافت‌اطلاعات از ماهواره ای که قویترین ‌سیگنال ها را میفرستد میکند که در این زمان با محاسبه مختصات دقیق جغرافیایی شما شامل عرض جغرافیایی، طول جغرافیایی و ارسال آن می باشد. اساس کار جی پی اس موقعیت یابی می باشد که از کاربرد های عمومی این ماژول می توان به پیدا کردن بهترین مسیر، میانگین سرعت شما، فاصله دقیق شما تا مقصد، مساحت یک نقطه ناشناخته، سرازیری مسیر و … اشاره کرد و همچنین در کاربرد هایی تخصصی همچون: نقشه برداری، پروژه های عمرانی، ردیابی خودرو،ردیابی اشخاص، کوهنوردی، کشتی رانی، کنترل ترافیک و … را دارا می باشد. آنتن های جی پی اس در برخی از دستگاه‌ها بصوت داخلی(Internal)  و در برخی دیگر بصورت خارجی(External) می باشد، که در gps خودرو هر دو مدل آنها موجود است.

جی پی اس خودرو

ماهواره‌های دیگر مشابه با جی پی اس

سیستم جی پی اس سامانه های دیگری مشابه خود درنقاط مختلف جهان دارد  که تمامی آنها زیز مجموعه سامانه ماهواره ای ناو بری جهانی (GNSS (Global Navigation Satelite System)) میباشد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سامانه گلوناس (Glonass) که توسط دولت شوروی ساخته شده است و اکنون در کشور روسیه اداره می‌شود. این سامانه هم‌اکنون ۴۵٪ قابلیت مانور دارد و در سال ۲۰۰۸ به همراه کشور هند به ‌طور کامل به بهره‌ برداری رسیده‌ است.
  • سامانهٔ گالیلئو (Galileo) که توسط اروپا مدیریت و ساخته شده است
  • سامانهٔ بیدو (Beidou) که به صورت مستقل چین در حال گسترش می‌باشد
  • سامانه (QZSS) درژاپن برای پوشش بهتر جزایر ژاپنی
  • سامانهٔ ماهواره‌ای موقعیت‌یابی ملی هند (IRNSS) 

امروزه اکثر ردیاب‌های خودرو علاوه بر GPS از سامانه های Glonass،Galileo و Beidou نیز پشتیبانی می‌کنند.

نکات مهم در آنتن دهی جی پی اس

ماژول جی پی اس در محیط های بسته، زیر سقف و یا در کنار ساختمان های بلند به سختی فیکس می شود و نمی تواند اطلاعات دقیقی را از ماهواره ها دریافت کند و موقعیت فعلی شما را نمایش دهد. پس دقت داشته باشید که جی پی اس باید در محیطی باز و یا در کنار پنجره باشد زیرا برای فیکس شدن نیاز به  برقراری ارتباط حداقلی با ۴ ماهواره را دارد. مقدار زمان اولیه برای فیکس شدن جی پی اس را TTFF(Time To First Fix) می گویند، این زمان به این دلیل اعلام شده است که جی پی اس به محض روشن شدن فیکس نمی‌شود و برای پردازش و دریافت فرکانس از ماهواره‌ها نیاز به کمی فرصت(اغلب چند ثانیه وابسته به محیط و شرایط قرار گیری جی پی اس) دارد.

گوشی‌های همراه اکثر مواقع زیر سقف قرار دارند که در این مواقع AGPS (Assisted GPS) کمک شما می آید و با بررسی تعداد دکل های مخابراتی(BTS) که به سیم کارت شما متصل هستند موقعیت مکانی شما را  مشخص میکند. ( توجه داشته باشید که داده های تلفن همراه در این مواقع باید روشن باشد) برخی ردیاب‌های خودرو همانند concox gt08 نیز دارای قابلیت LBS هستند که مشابه همین رفتار را دارند و خود را سریع تر از دریاب‌های خودرو دیگر فیکس می‌کنند.

دقت AGPS نسبت به GPS کم تر است بطور مثال حتما پیش آمده است که لوکیشن گوشی همراه خود را باز و مشاهده کردید که بین ۱۰ تا ۵۰ متر اختلاف با لوکیشن واقعی، موقعیت شمارا نمایش میدهد و پس از چند ثانیه فیکس میشود و لوکیشن دقیق می شود اما‌ در مناطقی که جی پی اس امکان فیکس شدن را نداشته باشد دکل های مخابراتی اطراف شما که حداقل آنها باید به ۳ دکل برسد موقعیت مکانی دستگاه را  تعیین میکند. بهترین شرایط این است که AGPS و GPS در کنار یکدیگر در یک دستگاه مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از ماژول جی پی اس در ردیاب خودرو

پس از ورود جی پی اس به عرصه تکنولوژی و کاربردهای متعدد آن یکی از موارد بسیار پر کاربرد این ماژول در ردیاب خودرو می باشد که با استفاده از یک سیم کارت نصب شده بر روی ردیاب شما میتوانید اطلاعاتی همچون: باز شدن درهای خودرو، روشن شدن خودرو، حرکت خودرو، آژیر کشیدن خودرو، حرکت با سرعت بیشتر از حد مجازتعریف شده توسط کاربر، خارج یا وارد شدن به یک محدوده جغرافیایی، تصادف کردن خودرو، جدا شدن ردیاب از ماشین، کم شدن باطری اضطراری داخلی ردیاب، ورود خودرو به منطقه کور و بدون سیگنالGPS ، جدا شدن باطری از خودرو و … مطلع شوید.

GPS در ردیاب خودرو

 

خلاصه مطلب :

GPS(Global position system) سیستم موقعیت یاب جهانی که از ۲۴ ماهواره تشکیل شده است و ۴ ماهواره آن در یک مدار مشترک به دور زمین میچرخند.

اساس کار این سیستم موقعیت یابی می‌باشد و موقعیت دستگاه شما را براساس طول و عرض جغرافیایی در اختیارتان قرار می دهد.

امروزه این سیستم کاربردهای تخصصی و عمومی بسیاری پیدا کرده است. بطور مثال: ردیابی کودکان و سالمندان، ردیابی خودرو، بررسی میانگین سرعت، فاصله دقیق شما تا مقصد، انتخاب بهترین مقصد و … .

سامانه‌های مشابه GPS؛

GELONASS، galileo، beidu، Qzss، IRNSS می باشند.

باید توجه داشته باشید که جی پی اس در زیر سقف و کنار ساختمان های بلند فیکس نمی‌شود.

یکی از مهترین کاربرد های جی پی اس در ردیاب های خودرو می باشد که شما را از مواردی همچون حرکت خودرو، آژیر کشیدن خودرو، حرکت با سرعت بیشتر از حد مجازتعریف شده توسط کاربر، خارج یا وارد شدن به یک محدوده جغرافیایی، تصادف کردن خودرو، جدا شدن ردیاب از ماشین و … آگاه می سازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.