اپلیکیشن ردیابی | برنامه ردیاب خودرو + نکات مهم که باید بدانید

0 339

سرقت و سوء استفاده از خودروها یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر راننده‌ای پیش بیاید. یکی از بهترین راهکارها برای آگاهی از مکان خودرو استفاده از اپلیکیشن ردیابی خودرو است.

به علاوه یکی دیگر از کاربردهای این سیستم‌ها، ناوگان حمل و نقل عمومی و یا شرکتی است. یک سیستم ردیابی وسایل نقلیه، استفاده از مکان یابی خودکار خودرو را با مزایای استفاده از یک نرم افزار ترکیب می‌کند.

این نرم افزار یا اپلیکیشن، داده‌های وسیله نقلیه را برای ایجاد یک سابقه از مکان‌ خودرو جمع آوری می‌کند. سیستم‌های ردیابی خودروهای مدرن معمولاً از فناوری GPS برای مکان‌یابی وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، اما انواع دیگری از فناوری‌های مکان‌یابی خودکار خودرو نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

اپلیکیشن ردیابی

اطلاعات خودرو را می‌توان از طریق اینترنت یا نرم افزارهای تخصصی بر روی نقشه‌های الکترونیکی همانند Google map مشاهده کرد. همچنین با استفاده از دیگر امکانات این اپلیکیشن‌ها، می‌توان تمهیداتی را برای جلوگیری از کنترل سارق بر روی خودرو اعمال نمود. در ادامه با این سیستم و نیز طرز کار و مزایای استفاده از آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

ردیابی GPS چیست؟

GPS مخفف سیستم موقعیت یاب جهانی است. این سیستم شامل شبکه‌ای از ماهواره‌ها است که به دور زمین می‌چرخند و دستگاه‌هایی که می‌توانند به تعیین مکان یک شی یا مکان یک شخص کمک کنند. فناوری GPS که در ابتدا در دهه ۱۹۶۰ برای کاربردهای نظامی توسعه یافت، سرانجام در سال ۱۹۸۳ برای استفاده عمومی نیز در دسترس قرار گرفت.

پیشرفت‌ها و موارد استفاده از این فناوری، در طول دهه‌ها افزایش یافته است. این روزها GPS کاربردهای مختلفی دارد، از تمرینات نظامی در سراسر جهان گرفته تا مسیریابی، که به رانندگان کمک می‌کند مسیر خود را پیدا کنند.

ردیاب جی پی اس به همراه اپلیکیشن ردیابی چه کاری انجام می‌دهد؟

برنامه ردیاب خودرو یا اپلیکیشن ردیابی به یک دستگاه ردیاب نیاز دارد که در یک وسیله نقلیه، روی یک قطعه تجهیزات نصب شده باشد. این دستگاه ردیاب برای وسایل نقلیه اطلاعاتی را در مورد مکان دقیق وسیله نقلیه ارائه می دهد تا بتواند جزئیات مربوط به مکان یک وسیله نقلیه، تجهیزات یا شخص را گزارش کند.

همچنین حرکات یک وسیله نقلیه و یا تجهیزات را ردیابی می‌کند. به عنوان مثال، یک دستگاه ردیاب GPS می‌تواند برای مکان‌یابی کامیون در مسیر، مکان خودرو یا حتی برای دارایی‌هایی که در حال حمل و نقل هستند استفاده شود.

اصول سیستم ردیابی GPS

سامانه‌های ردیابی مبتنی بر GPS با استفاده از اطلاعات و داده‌هایی که از سیستم GPS جهانی دریافت می‌کند، کار می‌کند. این شبکه متشکل از ماهواره‌هایی است که با دستگاه‌های GPS ارتباط برقرار می‌کنند تا اطلاعاتی در مورد مکان فعلی، جهت، زمان و سرعت وسیله نقلیه ردیابی شده ارائه دهند.

مقاله پیشنهادی: خرید ردیاب خودرو

سیستم ردیاب خودرو چگونه کار می‌کند؟

دستگاه های ردیاب GPS سیگنال‌های ماهواره ای خاصی را ارسال می‌کنند که توسط گیرنده پردازش می‌شوند. این گیرنده‌های جی‌پی‌اس، مکان دقیق دستگاه جی‌پی‌اس را ردیابی می‌کنند و همچنین زمان و سرعت حرکت آن‌ها را محاسبه می‌کنند. همچنین می‌توان این موقعیت‌ها را با استفاده از چهار نوع سیگنال ماهواره ای GPS در نماهای سه بعدی محاسبه و نمایش داد.

اپلیکیشن ردیابی

این سیتم‌های ردیاب معمولا شامل یک وسیله سخت افزاری کوچک است که سیمکارتی درون آن قرار می‌گیرد و از این سیمکارت و همچنین سیستم GPS برای ارتباط با کاربر  و ارسال داده‌ها استفاده می‌کند.

به علاوه یک اپلیکیشن ردیابی یا برنامه ردیابی مخصوص نیز برای این سیستم‌های ردیاب طراحی می‌شود تا اطلاعات به روز را در اختیار کاربر قرار دهد. کاربر با کمک این اپلیکیشن ردیابی به راحتی می‌تواند برخی کارکردها را در خودرو به عهده گرفته و اطلاعات را مشاهده و همچنین فرمان‌هایی در مواقع ضروری، صادر نماید. سیستم‌های GPS از سه بخش فضا، کنترل و کاربر تشکیل شده است.

۱. بخش فضایی

سیستم موقعیت یاب جهانی از ۲۷ ماهواره تشکیل شده است که به دور زمین می‌چرخند. از این ۲۷ ماهواره، ۲۴ ماهواره عملیاتی هستند و سه ماهواره در صورت خرابی یکی از ۲۴ ماهواره دیگر، پشتیبانی می‌کنند. این ماهواره‌ها هر ۱۲ ساعت یک بار، به دور زمین می‌چرخند و سیگنال‌هایی را ارسال می‌کنند که توسط گیرنده های GPS دریافت می شود.

۲. بخش کنترل

سیستم موقعیت‌یاب توسط ایستگاه‌های ردیابی مختلف در سراسر جهان کنترل می‌شود. این ایستگاه‌ها سیگنال های حامل امواج مایکروویو ارسال شده توسط ماهواره‌ها را دریافت می‌کنند و این سیگنال‌ها را به داده‌هایی مانند سرعت، زمان و موقعیت تبدیل می‌کنند.

۳. بخش کاربر

در این این بخش که مربوط به تمامی کاربران می‌شود، گیرنده های GPS سیگنال‌های ارسال شده توسط ماهواره های GPS را دریافت کرده و از آن‌ها برای تعیین موقعیت کاربر در مکان و زمان استفاده می‌کنند. در این بخش می‌توان با تعریف سیستم‌ها و نرم افزار اپلیکیشن ردیابی، از داده‌های سیستم جی‌پی‌اس برای ردیابی انواع خودرو و وسیله نقلیه استفاده نمود و داده‌ها را در ساخت اپلیکیشن‌ها به کار بست.

برنامه ردیاب خودرو

دو نوع سیستم اپلیکیشن ردیابی

دو مدل از سامانه‌های ردیاب وجود دارد که با استفاده از سیستم ردیابی GPS می‌تواند کار کند. دستگاه‌های جی پی اس تجاری، اغلب برای ثبت مکان وسایل نقلیه در طول سفر و در جاده‌ها استفاده می‌شوند. برخی از سیستم ها اطلاعات را در خود سیستم GSP ذخیره می‌کنند که به آن «ردیابی غیرفعال» می‌گویند. سیستم‌های دیگر به طور مرتب داده‌ها را از طریق یک مودم به یک پایگاه داده متمرکز ارسال می‌کنند که به آن ردیابی فعال یا GPS دو طرفه می‌گویند. برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای تهیه ردیاب خودرو را مطالعه فرمایید.

ردیابی غیرفعال با استفاده از GPS مکان خودرو را کنترل می‌کند و داده‌ها را در سفرها بر اساس رویدادهای خاص ذخیره می‌کند. این نوع سیستم می‌تواند داده‌هایی را که دستگاه‌ها در ۱۲ ساعت گذشته بوده‌اند ثبت کند. در این روش، داده‌ها را به صورت داخلی یا روی کارت حافظه ذخیره می‌شوند و سپس در رایانه دانلود می‌شود تا در مرحله بعدی، تجزیه و تحلیل شود. در برخی از سیستم ها، اطلاعات به طور خودکار در یک زمان مشخص دانلود می‌شود یا می‌توان به صورت دوره‌ای در طول سفر درخواست ارسال و یا دسترسی به آن‌ها را داد.

در حال حاضر مخصوصا در بازار ردیابی خودرو ایران معمولا از GPSهای غیرفعال به ندرت استفاده می‌شود زیرا سیستم قدیمی‌تری نسبت به جی پی‌ اس‌های فعال دارند و همچنین خدماتی که ردیاب‌های آنلاین و فعال ارائه می‌دهند به مراتب قویتر و حرفه‌ای تر است.

کاربرد GPS ردیابی خودرو

ناوگان تجاری حمل و نقل، اغلب از ردیابی GPS برای نظارت بر وسایل نقلیه ناوگان خود استفاده می‌کنند. با استفاده از این نوع سامانه‌های ردیابی، و نصب دستگاه‌های GPS بر روی وسایل نقلیه ناوگان حمل‌ و نقل عمومی و خصوصی، مدیران این ناوگان می‌توانند موقعیت و وضعیت رانندگان خود را ردیابی کنند. آنان همچنین می‌توانند اطلاعات کاملی از مسیر حرکت، زمان‌های حرکت و یا توقف و یا سرعت حرکت ناوگان به دست آورند.

سیستم‌های ردیابی GPS بخش مهمی از ردیابی ناوگان برای نظارت بر موقعیت و فعالیت خودروهای ناوگان آنها و بهبود کارایی و ایمنی است. علاوه بر این، ردیابی GPS مسیریابی و ارسال را دقیق‌تر و آسان‌تر می‌کند.

برنامه ردیاب خودرو همچنین برای افرادی که می‌خواهند کنترل بهتری در مورد مکان خودروی خود داشته باشند، نیز مفید است. این اپلیکیشن‌ها به افراد کمک می‌کند تا به عنوان مثال در زمان سرقت خودرو، اطلاعات کاملی درباره مکان خودرو خود به دست آورند. این نرم افزارها با این روش می‌توانید امنیت و اطمینان خاطر بالایی را به افراد در مورد امنیت خودرو خود تضمین نمایند.

مزایای استفاده از اپلیکیشن ردیابی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این نوع از اپلیکیشن‌ها این است که می‌توان با استفاده از آن‌ها به موقعیت مکانی دقیق و دیگر اطلاعات حرکت خودرو دسترسی کامل داشت. با این روش دیگر سرقت خودرو و یا تغییر مکان آن توسط افراد، تهدید امنیتی جدی برای خودرو شما به حساب نمی‌آید و به راحتی می‌توانید آن را پیدا نمایید.

به علاوه با استفاده از امکانات این سامانه‌ها، می‌توان خودرو را در هنگام سرقت از حرکت بازداشت و یا تمهیداتی انجام داد که درب خودرو قفل شود. با خاموش شدن موتور خودرو و نیز قفل شدن درب‌ها با این روش، سارق در خودرو به دام افتاده و فرار او نیز غیرممکن خواهد شد.

اگر شما مسئول نظارت و یا مدیر ناوگان حمل‌نقل باشید نیز این اپلیکیشن‌ها مزایای زیادی برای شما خواهد داشت. با استفاده از این سیستم‌ها، شما می‌توانید موقعیت دقیق هر کدام از کارکنان ناوگان حمل‌نقل را دانسته و از زمان رفت و برگشت و در حرکت بودن هر کدام از این وسایل حمل و نقل با جزئیات کامل با خبر شوید. این امر به مدیریت کارآمد بر مجموعه ناوگان حمل و نقل منجر شده و کارایی و بازدهی مجموعه شما را بالا می‌برد. استفاده از سامانه ردیاب خودرو به خوبی می‌تواند از کاربردهای غیرمجاز خارج از برنامه در این ناوگان کاسته و مصرف سوخت و استهلاک وسایل و ناوگان را پایین آورد.

امکاناتی که اپلیکیشن ردیابی در اختیار کاربران قرار می‌دهد

همانطور که در جریان هستید در بازار انواع ردیاب موجود است که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند و در محیط مربوط به خود مورد استفاده قرار می‌گیرند همانند ردیاب شخصی، ردیاب آهنربایی ، ردیاب خودرو و … که قصد ما در این مقاله این است که در خصوص اپلیکیشن ردیابی برای ردیاب خودرو صحبت کنیم و امکانات این برنامه را برای انواع خودرو ذکر کنیم.

امکانات برنامه ردیاب خودرو یا همان اپلیکیشن ردیابی به شرح زیر است:

۱- اپلیکیشن ردیاب خودرو با اتصال به ردیاب می‌توان به شما گزارشی از خاموش و روشن شدن موتور خودرو بدهد و شما را از این موضوع مطلع کند، یعنی دستگاه به صورتی بر روی خودرو نصب می‌شود که به محض استارت خوردن یا باز شدن سوئیچ ماشین برای صاحب خودرو هشداری را ارسال می‌کند.

این که چطور این موضوع را تشخیص می‌دهد در مقاله آموزش نصب ردیاب خودرو توضیح داده‌ایم.

۲- نمایش موقعیت لحظه‌ای خودرو و تاریچه مسیر از مهم‌ترین امکاناتی است که اپلیکیشن ردیابی در اختیار کاربر ردیاب خودرو قرار می‌دهد. با استفاده از این امکان برنامه ردیاب خودرو کاربر می‌تواند تمامی مسیری که خودرو طی کرده است با استفاده از فیلتر زمانی مناسب مورد بررسی قرار دهد.

۳- نمایش سرعت مجاز و غیر مجاز از دیگر امکانات برنامه ردیاب خودرو است به طور مثال شما خودرو خود را به یکی از اعضای خانواده که به تازگی گواهینامه گرفته است می‌سپارید، برای بررسی وضعیت رانندگی او بهترین کار این است که به صورت لحظه‌ای وضعیت رانندگی او را مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم به او تذکر دهید تا بیشتر مراقب باشد.

۴- زمانی که موتور خودرو شما خاموش / روشن شود اپلیکیشن ردیابی با ارسال ناتیفیکیشن این مورد را به شما اطلاع می‌دهد. این هشدار در زمانی که خودرو خود را در محدوده‌ای غیر مطمئن پارک کرده باشید بسیار کاربردی است.

۵- برخی از سارقین این روزها اقدام به سرقت باتری خودرو می‌کنند یا سعی دارند با از کار انداختن باتری خودرو دزدگیر و ردیاب خودرو را از کار بیاندازند، خوشبختانه در این شرایط ردیاب دارای باتری داخلی است و با کمک برنامه ردیاب خودرو هشداری را برای کاربران ارسال می‌کند.

۶- ثبت اتفاقات و گزارشات روزانه‌ای که برای خودرو در طول روز رقم می‌خورد از دیگر امکانات ردیاب خودرو است. یعنی ردیاب در طول روز در تلاش است گزارشاتی دقیق در خصوص توقف‌ها، حرکت‌ها، کاردرجا، تعداد روشن و خاموش شدن‌ها و … به دست آورد و همه را در قالب فایلی کاربر پسند در اختیار کاربران قرار دهد.

۷- نمایش کاردرجا یعنی اگر مدت زمان زیادی خودرو شما با موتور روشن در محیطی قرار گرفته باشد این موضوع را به شما اطلاع می‌دهد.

۸- این روزها برخی از سارقین متاسفانه با استفاده از جرثقیل اقدام به سرقت خودرو می‌کنند، ردیاب خودرو این موضوع را به صورت کامل تشخیص می‌دهد و به محض بکسل شدن خودرو با استفاده از برنامه ردیاب خودرو موضوع را به کاربران اطلاع می‌دهد.

امکانات کامل دیگری نیز اپلیکیشن‌های ردیابی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

سوالات متداول

نکات مهم در زمان خرید اپلیکیشن ردیابی چیست؟

در زمان خرید اپلیکیشن ردیابی دقت داشته باشید که برنامه را از شرکتی مناسب و معتبر تهیه کنید که خدمات پس از فروش و پشتیبانی قوی به شما ارائه دهند و از پروتکل ردیاب شما پشتیبانی کند.

آیا این امکان وجود دارد که اپلیکیشن ردیابی از ردیاب خاصی پشتیبانی نکند؟

بله این امکان وجود دارد و شما باید در زمان خرید مدل ردیاب خود را به شرکت ارائه دهنده خدمات بدهید تا مطمئن شوید اپلیکیشن از ردیاب شما پشتیبانی می‌کند.

چه تفاوتی میان برنامه ردیاب خودرو با برنامه ردیاب شخصی است؟

در واقع ماهیت اصلی عملکرد این دو اپلیکیشن یکسان است اما نحوه ارائه خدمات متفاوت است، زیرا هر کدام از ردیاب خودرو و ردیاب شخصی دارای امکانات خاص خود هستند و اپلیکیشن ردیابی با توجه به مدل ردیاب شخصی سازی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.