معرفی انواع ردیاب خودرو جهت آشنایی با محصولات

0 479

ردیاب‌های خودرو چندین سال است که در بازار وجود دارند و خدمات نرم افزاری ردیابی و دستگاه‌های آن که با GPS کار می‌کنند مرتبا در حال بهبود یافتن هستند. در نتیجه آن، اکنون صدها ردیاب با باتری یا سیم و … در دسترس است.

انواع ردیاب خودرو که اغلب به اندازه یک جعبه کبریت هستند به سادگی در ماشین نصب می‌شوند و شما می‌توانید حرکت آن را در هر نقطه از جهان و فقط با استفاده از یک گوشی هوشمند کنترل کنید.

گزارش لحظه‌ای موقعیت مکانی، پیدا کردن خودرو بعد از سرقت و کاهش هزینه سوخت، افزایش امنیت خودرو، مدیریت خودرو و … سودمندترین مزایای استفاده از ردیاب خودرو هستند ردیاب خودرو هستند.

انواع ردیاب خودرو چگونه کار می‌کنند؟

سیستم مکان‌یاب جهانی (GPS) یک سیستم ناوبری رادیویی در سراسر جهان است که از ۲۷ ماهواره و ایستگاه‌های زمینی آن تشکیل شده است. سیستم موقعیت یابی جهانی عمدتا توسط وزارت دفاع آمریکا تامین مالی و کنترل می‌شود.

این سیستم در ابتدا برای عملیات نظامی ارتش آمریکا طراحی شده بود؛ اما امروزه بسیاری از شهروندان معمولی در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. کاربران عادی مجاز به استفاده از سرویس موقعیت یابی بدون هیچ‌گونه هزینه یا محدودیتی هستند.

ردیابی روشی است که مشخص می‌کند هر شیء دقیقا در کجا قرار دارد. یک سیستم ردیابی GPS ممکن است در یک وسیله نقلیه، روی یک تلفن همراه، یا بر روی دستگاه‌های GPS خاص قرار گیرد که می‌تواند یک واحد ثابت یا قابل حمل باشد.

GPS با ارائه اطلاعات دقیق در مورد مکان مورد نظر کار می‌کند. انواع ردیاب خودرو نیز از همین شیوه برای تشخیص مکان خودرو استفاده می‌کنند. به این صورت که یک دستگاه جی‌پی‌اس روی خودرو نصب می‌شود و اطلاعات مکان آن بر روی موبایل صاحب خودرو گزارش خواهد شد.

انواع ردیاب خودرو
نمایش لوکیشن با استفاده از نقشه گوگل

مزایای نصب انواع ردیاب خودرو

خرید و نصب یک ردیاب خودرو می‌تواند شامل فواید زیر باشد:

• افزایش امنیت

ردیاب‌ها می‌توانند به صاحبان وسایل نقلیه کمک کنند تا از یکی از بزرگترین دارایی‌های خود را در برابر سارقین یا تحدیدات دیگر محافظت کنند.

بسته به دستگاهی که انتخاب می‌کنید، می‌تواند از حسگرها برای تنظیم زنگ هشدار برای جلوگیری از سرقت و ایجاد مناطق امن استفاده کند. مناطق امن یک حصار مجازی در اطراف یک مکان خاص است، زمانی که ردیاب از مرز مجازی وارد یا خارج می‌شود، پیامی فوری برای شما ارسال می‌شود که به عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای سرقت عمل می‌کند.

• پیدا کردن ماشین سرقتی

ردیابی فوری اجازه می‌دهد خودروی دزدیده شده در عرض چند دقیقه از تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ پیدا شود، بنابراین اگر بدترین اتفاق رخ دهد، می‌توانید با پلیس تماس بگیرید و وسیله نقلیه خود را سریع پیدا کنید.

• ایمنی شخصی

اغلب مردم نمی‌دانند که بعضی از ردیاب‌ها می‌توانند به کم شدن تصادفات رانندگی و همچنین افزایش میزان ایمنی راننده کمک کنند. صاحب خودرو می‌تواند محدودیت‌های سرعت و هشدارهایی را برای رانندگی پرخطر تعیین کند تا از رانندگی غیرمسئولانه توسط کارمندان یا اعضای خانواده جلوگیری کند.

• افزایش بهره وری

برای اهداف مدیریتی، مزایای ردیابی GPS بسیار ارزشمند است. نه فقط می‌توانید از ردیابی برای افزایش بازدهی کار کارمندان خود استفاده کنید، حتی به کمک آن می‌توانید مکان دقیق ارسال کالا برای مشتریان خود را در هر جایی از نقشه به راحتی پیدا کنید.

یک ردیاب جی‌پی‌اس به شما کمک می‌کند موقعیت ناوگان خود و کارمندان خود را نظارت کنید که به جلوگیری از توقف‌ها و توقف‌های غیرمجاز و ردیابی کل مسافت پیموده شده و زمان تحویل آنها کمک می‌کند.

همچنین استفاده از ردیاب خودرو باعث بهره‌مندی شما از مزایای زیر نیز می‌گردد:

• مشاهده حرکت لحظه‌ای خودرو

• مدیریت سوخت و کاهش هزینه‌ بنزین

• بهبود عملکرد رانندگی

• کمک به انتخاب مسیر نزدیکتر

انواع ردیاب خودرو

ویژگی‌های طراحی مناسب انواع ردیاب خودرو

تنوع ردیاب‌های خودرو لیست بلندبالایی است و تقریبا غیرممکن است که ردیابی را تهیه کنید که همه این ویژگی‌ها را ارائه دهد، حتی اگر بتوانید یکی از آن‌ها را پیدا کنید، قیمت بالایی خواهد داشت و ممکن است در نهایت برای چیزهایی که نیاز ندارید، پول زیادی بپردازید.

با این حال، برخی از ویژگی‌ها وجود دارد که باید مطمئن شوید که ردیاب خودرو شما آن‌ها را پوشش می‌دهد. چند مورد از مهمترین این ویژگی‌هاعبارت است از:

سخت افزار و فناوری به‌روز

اول از همه، یک ردیاب خودرو باید طراحی محکم و ضد آب (یا حداقل مقاوم در برابر آب) داشته باشد تا در شرایط محیطی سخت دوام بیاورد.

ردیاب باید دارای یک آنتن GPS و GSM باشد که بتواند سیگنال‌های GPS را دریافت کند و داده‌های مکان را از طریق GSM ارسال کند.

اکثر ردیاب جدید به جای ماژول GPS دارای ماژول GNSS هستند. GNSS چهار سیستم ماهواره‌ای مختلف – GPS، GLONASS، GALILEO، GLONASS – را در یک سیستم ترکیب می‌کند تا مطمئن شود که دقیق‌ترین مکان را در هر نقطه از جهان نشان می‌دهد.

ردیابی دقیق موقعیت مکانی

مشخص‌ترین ویژگی انواع ردیاب خودرو این است که کاربر را قادر می‌سازد مکان یک شی را در لحظه مشاهده کند، این چیزی است که آن‌ها را از آلارم‌های خودرو متمایز می‌کند.

اما برخی از ردیاب‌ها در بازار وجود دارند که یا به‌روزرسانی فوری ندارند یا اصلا از GPS استفاده نمی‌کنند. برخی از این ردیاب‌ها مکان خودرو را در حافظه داخلی ذخیره می‌کنند تا بعدا بازیابی و نظارت شود. مطمئن شوید که یک ردیابی را انتخاب کرده‌اید که می‌تواند موقعیت مکانی را به صورت لحظه‌ای نمایش دهد.

قابلیت‌های نظارت و یک برنامه موبایل مناسب

ردیاب‌های خودرو از آن دسته وسایلی نیستند که هر روز با آن‌ها تعامل داشته باشید. اکثر مردم فقط دستگاه را نصب می‌کنند و حتی برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها دیگر ردیاب را نمی‌بینند.

چیزی که شما با آن در تعامل هستید، نرم افزار ردیابی GPS است که موقعیت ردیاب را در لحظه نمایش می‌دهد. مطمئن شوید برندی را انتخاب می‌کنید که نرم افزار قابل اعتمادی را ارائه می‌دهد؛ استفاده از آن آسان و در عین حال کاربردی است.

اگر به رایانه دسترسی ندارید یا در خارج از کشور هستید، همچنان باید بتوانید با استفاده از یک برنامه موبایل ساده مکان وسیله نقلیه خود را پیدا کنید.

فواصل به‌روزرسانی لحظه‌ای مناسب

فواصل به‌روزرسانی مکان عامل مهمی هنگام خرید ردیاب خودرو شما است. هر ردیاب خودرو در بازار دارای حداقل و حداکثر تنظیمات فاصله به‌روزرسانی است.

فواصل به‌روزرسانی کمتر (۵ ثانیه تا ۱۰ ثانیه) برای دقت در نمایش مکان لحظه‌ای خودرو بهتر است. فواصل به‌روزرسانی بالاتر (۳۰ تا ۶۰ ثانیه) برای ردیابی وسیله نقلیه ایده‌آل نیست زیرا مکانی که نشان می‌دهد ممکن است فاصله قابل توجهی با مکان واقعی خودرو داشته باشد.

هشدارهای سرعت

سعی کنید ردیابی را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد هشدارهایی را برای سرعت غیرمجاز تنظیم کنید، مثلا اگر راننده بیش از حد مجاز سرعت قانونی حرکت می‌کند. در بررسی انواع ردیاب خودرو به این توجه کنید که هشدارها از طریق پیامک، ایمیل و اعلان‌های گوشی ارسال شوند.

نماهای مختلف نقشه

نماهای مختلف نقشه به کاربر این امکان را می‌دهد که به راحتی مکان وسیله نقلیه را ارزیابی کند. انواع نقشه عبارتند از: نقشه ماهواره‌ای، نقشه جاده‌ای و نقشه هیبریدی
انواع ردیاب خودرو را بشناسید.

ردیاب‌ها را بر اساس روش‌های مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد. نحوه کارکرد، شیوه اتصال و اندازه از این موارد است.

بررسی انواع ردیاب خودرو

اگر بخواهیم انواع ردیاب خودرو را بر اساس نحوه کارکرد دسته‌بندی کنیم آن‌ها در دو گروه‌ ردیاب‌ فعال و ردیاب غیر فعال تقسیم می‌شوند.

دستگاه ردیابی فعال

ردیاب‌های فعال GPS می‌توانند هر زمان که بخواهید اطلاعات را برای شما ارسال کنند. آنها به یک اتصال داده ثابت برای انتقال داده‌ها در زمان واقعی نیاز دارند. آنها به قدرت بیشتری نسبت به ردیاب‌های غیرفعال نیاز دارند.

بنابراین آن‌ها باید یک باتری داخلی قوی داشته باشند. استفاده از ردیاب فعال بسیار مفید است زیرا اطلاعات را در لحظه دریافت می‌کنید و ممکن است در مواقع اضطراری شما یا خانواده‌تان را نجات دهد.

دستگاه ردیابی غیرفعال

یک ردیاب غیرفعال GPS به عنوان یک دستگاه ثبت اطلاعات عمل می‌کند. تمام مسیرهای طی شده توسط وسیله نقلیه را ثبت می‌کند و داده‌ها را می‌توان بعدا دانلود کرد. آنها به اتصال مداوم اینترنت نیاز ندارند زیرا در لحظه کار نمی‌کنند. مشکل این نوع ردیاب‌ها این است که به‌روزرسانی‌های منظم را دریافت نمی‌کنید.

بر اساس شیوه اتصال نیز می‌توان انواع ردیاب خودرو را دسته‌بندی کرد که در این صورت شامل موارد زیر می‌شوند:

ردیاب‌ دیاگ یا ردیاب OBD

ردیاب‌هایی که به درگاه کامپیوتر خودرو متصل می‌شوند، ردیاب‌ دیاگ یا OBD نامیده می‌شوند. این ردیاب‌ها از رایج‌ترین و ساده‌ترین انواع ردیاب خودرو هستند که در بازار وجود دارند. استفاده از این مدل ساده است و برای ثبت اطلاعات نیازی به اینترنت ندارند. محل اتصال OBD در هر وسیله نقلیه متفاوت است، معمولا در زیر فرمان یا کمی بالاتر از زانوهای راننده می‌توانید جای آن را پیدا کنید. این ردیاب‌ها می‌توانند روشن یا خاموش بودن خودرو را تشخیص دهند.

انواع ردیاب خودرو

از عیوب آن می‌توان اشاره کرد که ردیاب خودروی OBD به دلیل شکل اتصال و موقعیت آن به وضوح قابل مشاهده است و ممکن است خیلی به پدال‌های پا نزدیک شود و باعث ایجاد مشکلاتی در رانندگی شود. ردیاب دیاگ به راحتی دزدیده می‌شود زیرا این ردیاب به راحتی قابل برداشتن است.

ردیاب‌ سیمی

ردیاب‌های سیمی مستقیما به خودرو متصل می‌شوند. اگر وسیله نقلیه فاقد پورت OBD باشد، می‌توان از از ردیاب سیم‌کشی شده استفاده کرد. منبع برق این ردیاب از باتری خودرو تامین می‌شود. اگر به دنبال یک ردیاب مخفی هستید، این نوع دستگاه انتخاب خوبی خواهد بود. می‌توان آن‌ها را به راحتی مخفی کرد بدون اینکه تاثیر منفی بر عملکرد آن‌ها داشته باشد.

این ردیاب اغلب زیر داشبورد یا در محیط‌های مخفی دیگر قرار می‌گیرد زیرا نمی‌تواند به پورت OBD متصل شود. همانطور که از نام آن مشخص است، ردیاب‌های سیمی به سیم‌کشی خودرو وصل می‌شوند. این تکنیک توسط برخی از مشتری‌ها ترجیح داده می‌شود زیرا از لحاظ امنیتی و امکانات از انواع ردیاب خودرو در ایران کاربردی تر هستند.

ردیاب مغناطیسی

این ردیاب نیاز به هیچ نوع اتصال یا سیم‌کشی ندارد. این ردیاب‌ها صرفا به دلیل وجود آهنربا می‌توانند به هر قسمت آهنی خودرو بچسبند. این ردیاب برای تامین برق خود به باتری نیاز دارد که معمولا قابل شارژ است.

این ردیاب قابلیت اتصال به گوشی همراه دارد و مکان‌یابی آن بسیار دقیق است.

ردیاب بی سیم

ردیاب‌های بی‌سیم دارای باتری‌های داخلی هستند تا بتوانند بدون اتکا به قدرت خودرو کار کنند. این ردیاب بی سیم ضد آب است و می‌تواند در فضای باز استفاده شود و دارای گواهی استاندارد IPX7 است. در مقایسه با سایر انواع ردیاب خودرو نصب آن ساده است و می‌توان آن را در هر مکانی از خودرو نصب کرد. این ردیاب‌ها می‌توانند در دسته ردیاب‌های شخصی و آهنربایی قرار بگیرند.

ردیاب فندکی

ردیاب فندکی همان طور که از نام آن مشخص است به جای فندک ماشین متصل می‌شود. این فندک بسیار پرفروش و کاربردی است با برق باتری خودرو کار می‌کند و از مزایای آن این است که می‌تواند در حکم یک شارژر موبایل هم باشد. زیر دارای دو پورت USB است که می‌توانید موبایل خود را به آن متصل کنید. دیگر مزیت آن این است که به راحتی قابل نصب است و نیز به هیچ تخصصی ندارد. اما از عیوب آن این است که به راحتی قابل تشخیص است و اگر دزدی آن را بشناسد به راحتی می‌تواند آن را قطع کند. در اغلب این موارد یک سیم‌کارت لازم است که ارتباط ردیاب را با شبکه اینترنت فراهم می‌کند و بعضی انواع آن قابلیت شنود از فضای داخلی خودرو را نیز فراهم می‌کنند.

نتیجه‌گیری

لازم است که قبل از خرید انواع ردیاب خودرو یک تحقیق کامل انجام دهید، تا در نهایت از تصمیم خود پشیمان نشوید. داشتن یک ردیاب خودرو آن را هم برای استفاده شخصی و هم برای استفاده تجاری ایمن‌تر کرده و به شما کمک می‌کند تا کسب و کار خود را در آرامش اداره کنید. در بیشتر موارد، ردیاب‌های خودرو به طور خودکار کار می‌کنند و نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند.

لازم است که اطمینان حاصل کنید که ردیابی می‌خرید که متناسب با نیاز شما، همراه با نرم افزار و اپلیکیشن موبایل مناسب است. در این مقاله به شرح شیوه کار ردیاب‌ها، ویژگی‌های یک ردیاب مناسب، مزایای استفاده از ردیاب و انواع ردیاب خودرو پرداختیم.

سوالات متداول در خصوص انواع ردیاب خودرو

آیا پیش از خرید ردیاب خوب است که انواع ردیاب خودرو را بشناسیم؟

بله قطعا شناخت ردیاب کمک شایانی در انتخابی دقیق نسبت به خرید شما می‌کند.

تفاوت قیمت انواع ردیاب خودرو به چه صورت است؟

معمولا ردیاب‌ها با توجه به انواع متفاوت خود و همچنین امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند، قیمت‌های متفاوتی دارند که باید در زمان خرید حتما این موارد را مورد بررسی قرار دهید.

بهترین ردیاب در میان انواع ردیاب خودرو چیست؟

پاسخ به این سوال کاملا بستگی به نیازهای شما مخاطب عزیز دارد. ممکن است شما به دنبال افزایش امنیت، ردیابی و مدیریت باشید در این صورت بهترین انتخاب برای شما ردیاب سیمی است. اگر به دنبال تنها ردیابی هستید انتخاب مناسب برای شما آهنربایی است و ...

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.