ردیاب خودرو چیست؟! ( راهنمای کامل جهت خرید ردیاب خودرو )

بررسی عملکرد ردیاب‌های خودرو و قابلیت‌های ردیاب‌های خودرو پیشرفته

4 1,569

ردیاب خودرو چیست ؟!…. با توجه به بالا رفتن ارزش وسایل نقلیه باید نظارت بیشتری نسبت به آنها داشته باشید. بطور مثال همین الان خودرو شما کجا پارک شده است؟! اگر خودرویی برای یکی از اعضای خانواده تهیه کرده‌اید چگونه از رانندگی ایمن و مطمئن او خبردار می‌شوید؟! اگر شما کسب و کاری دارید که بر پایه مدیریت ناوگان است و می‌خواهید حداکثر بهره‌وری را در سیستم داشته باشید، چگونه رانندگان و وسایل‌نقلیه خود را کنترل می‌کنید؟! این سوالات و سوال‌های مشابه را می توان با یک جواب ساده پاسخ داد… با خرید ردیاب خودرو  یا جی پی اس خودرو می‌توانید نظارت دقیقی بر موقعیت‌های لحظه‌ای، مسیرهای پیموده شده خودرو، نحوه رانندگی راننده، بعلاوه امکاناتِ جانبی دیگر را در کنار هم داشته باشید. ما در این راهنما به شما کمک می کنیم بهترین ردیاب خودرو متناسب با نیاز خود را پیدا کنید و به جواب بسیاری از سوالات خود در حیطه ردیاب خودرو برسید.

همراهان عزیز پایگاه دانش ره نگار گستر، سوالات خودتان را در حیطه ردیابی خودرو در  قسمت کامنت‌ها قرار دهید. همکاران ما به محض مطالعه ، پاسخگو خواهند بود.

خرید ردیاب خودرو

 

ردیاب خودرو (Car Tracker) چیست؟

ردیاب ماشین دستگاه کوچکی است که بر روی خودرو نصب می‌شود و با استفاده از ماهواره‌های موقعیت‌یابی جهانی GNSS(Global Navigation Satellite System)، به مدیران ناوگان و صاحبان وسایل نقلیه اجازه می‌دهد انواع وسایل نقلیه موتوریِ سبک و سنگین خود را، مانند سواری، کامیون و موتورسیکلت، نظارت و ردیابی کنند. ردیاب خودرو که در بازار به جی پی اس خودرو نیز شهرت دارد قادر به ارائه سرعت و داده‌های موقعیت مکانی لحظه‌ای برای اتومبیل است و با استفاده از سیم کارت و مودم جی اس ام GSM(The Global System for Mobile Communications) اقدام به ارسال اطلاعات می‌کند. در برخی از ردیاب‌های خودرو، می توانید تنظیماتی را انجام دهیدکه از سرعت بیش از حد مجاز تعریف شده برای ردیاب و همچنین از ورود و خروج به محدوده جغرافیایی مد نظرتان مطلع شوید.

و شما به همین راحتی می‌توایند با انتخاب و خرید بهترین ردیاب خودرو از برخی رویداد‌های مهم خودرو آگاه شوید.

حال که با عملکرد ردیاب خودرو آشنا شدید وارد مباحث تخصصی‌تر می‌شویم…

ردیاب خودرو بر پایه GPS (Global Positioning System) چگونه کار می کند؟

>> فرآیند ردیابی با GPS به اینصورت است که از یک شبکه ماهواره‌ای برای تعیین مکان یک دستگاه که بطور خاص برای این منظور طراحی شده است استفاده می‌کند. عملکرد اصلی این است که ردیاب GPS با استفاده از یک فرآیند به نام Trilateration (اندازه‌گیری زمان مطلق انتشار امواج از سه ماهواره منبع مختلف) برای تعیین مکان فیزیکی خود بر اساس فاصله ای که از سه ماهواره GPS دارد استفاده می‌کند . این همان  تکنولوژی دقیقی است که توسط ردیاب خودرو و مسیریاب خودرو استفاده می‌شود.

یک-ردیاب-بر-پایه-GPS-چگونه-کار-می-کند؟

بطور مثال اگر ردیاب خودرو درست نصب شده باشد، بعد از نصب برای اولین بار چیزی حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان می برد تا ردیاب موقعیت خود را با ماهواره های مکان‌نما (GNSS) فیکس کند.

البته در برخی از ردیاب‌‌های خودرو این عملیات به‌دلیل قدرت بالای ماژول GNSS (که اغلب به ماژول جی پی اس GPS نیز مشهور است) و همینطور سرعت بالای پردازنده، سریع تر اتفاق می افتد و موقعیت خود را اعلام می‌کند، البته اگر بعد از نصب ردیاب، خودرو شروع به حرکت کند این فیکس شدن سریع تر اتفاق می‌افتد.

فیکس شدن سریع GPS از فاکتور‌های مهم برای تعیین یک دستگاه به‌عنوان بهترین ردیاب خودرو در بازار است.

انواع سیستم‌های جی پی اس خودرو

اساسا دو نوع سیستم ردیابی GPS وجود دارد که آنلاین و آفلاین نامیده می شوند.

مدل آفلاین در بازار کم‌یاب است و معمولا دارندگان وسایل نقلیه به دلیل وجود امکانات بیش‌تر، از ردیاب‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

عملکرد ردیاب آنلاین خودرو

ردیاب‌های آنلاین خودرو همیشه در حال دریافت اطلاعات موقعیت مکانی از ماهواره‌ها و ارسال آنلاین این داده ها به همراه اطلاعات دیگر مانند نوع رانندگی و وضعیت خودرو به سرور هستند. این بدان معنی است که شما می توانید در هر لحظه که بخواهید با یک کلیک از طریق پنل وب و اپلیکیشن جای دقیق پارک وسیله نقلیه و وضعیت آن را مشاهده کنید یا تاریخچه مسیری که خودرو پیموده را در زمان دلخواه بررسی بفرمایید. همچنین از اطلاعات دیگری مانند اینکه خودرو از سرعت مجاز فراتر رفته یا خیر، سوخت مصرفی و مسافت طی شده نیز چقدر است باخبر شوید.

شکل بهترین ردیاب خودرو

اما هزینه‌هایی که برای این نوع ردیاب‌ها پرداخت می شود غیر از مبلغ ناچیزی که مربوط به ارسال اطلاعات است و با شارژ سیم کارت پرداخت می شود، معمولا هزینه‌ای است که بابت اشتراک ماهانه یا سالانه نرم افزار و سرویس باید پرداخت شود که برخی از خدمات دهندگان نرم افزاری ردیاب خودرو، مدت زمانی را به رایگان جهت آشنایی با سامانه به شما اختصاص می‌دهند.

ردیاب خودرو چیست - بررسی بهترین ردیاب خودرو

مطلب پیشنهادی: معرفی ردیاب  CONCOX GT08

عملکرد ردیاب آفلاین‌ خودرو

این نوع ردیاب‌ها مانند مدل‌های آنلاین، اطلاعات را جمع آوری می‌کنند اما قابلیت ارسال اطلاعات را ندارند.

در واقع فاقد سیم کارت و فرستنده موبایلی هستند و تمام اطلاعات بر روی حافظه جانبی آنها ذخیره می‌شود. این بدان معنی است که شما برای استخراج اطلاعات باید حافظه جانبی را از وسیله نقلیه جدا کنید و آن را به رایانه خود متصل کنید تا بعد بتوانید اطلاعات و مسیر پیموده شده توسط خودرو را مورد مشاهده و بررسی قرار دهید.

از مزایای این ردیاب می‌توان به عدم استفاده از سیم کارت اشاره کرد و اینکه دیگر برای شما ارتباط با اینترنت از طریق ردیاب مهم نیست و فقط ارتباط با ماهواره های موقعیت‌یاب جهانی در این شرایط حائز اهمیت خواهد بود.

از معایب این نوع ردیابهای خودرو می‌توان به بحث ارتباط با اینترنت برای افرادی که خواهان ارتباط آنلاین با دستگاه‌شان هستند اشاره کرد. یعنی شما دیگر نمی توانید خودرو خود را هر زمان که اراده کنید زیر نظر داشته باشید.

این نوع ردیاب‌ها از نوع آنلاین ارزانتر هستند و هیچ نوع هزینه شارژ سیم کارت و اشتراک ماهانه یا سالانه ندارند اما این را در نظر داشته باشید که امکانات این دستگاه به مراتب پایین‌تر خواهد بود.

یک ردیاب خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

پس از بررسی دقیق سوال ” ردیاب خودرو چیست ” می‌رسیم به ساختار کلی ردیاب‌های ماشین، ساختار کلی این دستگاه‌ها به این‌صورت است که از یک ماژول گیرنده GNSS و از یک مودم فرستنده GSM موبایلی تشکیل شده‌اند.

به این‌صورت که امواج ماهواره‌های GPS یا دیگر امواج موقعیت یابی در جهان مانند گلوناس روسیه، گالیله اروپا و بایدو چین را دریافت می کنند و از طریق سیم کارت و فرستنده GSM خود بر روی بستر اینترنت اقدام به ارسال اطلاعات می‌کنند.

ردیاب‌های قدیمی معمولا از آنتن‌های خارجی External برای برقراری ارتباط با ماهواره‌های مکان‌یابی و مخابراتی استفاده می‌کردند. درواقع یکی از معایب آنها نیز همین قضیه بود زیرا آنتن‌های خارجی بیش‌تر در دسترس سارقین قرار می‌گرفت و می‌توانستند آنها را از کار بیاندازند. همچنین فضای بیشتری در خودرو اشغال می‌شد و گاها کار نصب ردیاب هم برای نصاب سخت تر می‌شد.

ردیاب‌های امروزی از آنتن‌های جمع و جور داخلی پشتیبانی می‌کنند که این موضوع به سهولت نصب ردیاب، بیشتر مخفی ماندن و هزینه کمتر برای خرید ردیاب کمک می کند. بررسی آنتن‌های داخلی و خارجی، به شما در زمان خرید ردیاب خودرو کمک شایانی می‌کند.

برخی از ردیاب‌های امروزی قابلیت بیشتری از جمله پشتیبانی دو سیم‌کارت و Bluetooth و … را هم دارند.

فروش ردیاب خودرو به صورت کلی در ایران

عملکرد ردیاب خودرو چه تفاوتی با مسیریاب خودرو دارد؟

تفاوت بین یک ردیاب خودرو و مسیریاب خودرو این است که مسیریاب‌ خودرو در واقع یک کامپیوتر با مانیتور کوچک است که در مقابل راننده قرار می‌گیرد و با در اختیار داشتن نقشه راه‌هایی که از قبل بر روی آنها تعریف شده، شروع به دریافت اطلاعات مکانی از ماهواره های GPS می‌کند و آن را به همراه مسیرهای رانندگی در اختیار راننده قرار می‌دهد.

مسیریاب خودرو برای رسیدن به آدرس مورد نظر به شما کمک می‌کند، در حالی که ردیاب خودرو وسیله کوچکی است که معمولا بصورت مخفی در خودرو نصب می شود تا اطلاعات مربوط به نوع رانندگی و مسیرهای طی شده و برخی داده‌های مهم حرکت خودرو را نگهداری و اقدام به ارسال کند.

ردیاب خودرو باعث می‌شود تا صاحب اتومبیل بتواند مکان خودرو و وضعیت آن را بصورت آنلاین مشاهده و در صورت نیاز اقداماتی انجام دهد.

بطور کلی مسیریاب، داخل خودرو به راننده خدمات می‌دهد اما ردیاب خودرو، در خارج از خودرو به صاحب خودرو خدمات می‌دهد.

 

تفاوت مسیریاب و ردیاب خودرو

بهترین ردیاب خودرو برای چه منظور استفاده می شود؟

هدف اصلی یک جی پی اس خودرو این است که با نظارت لحظه‌ای، شما را از مسیرهای پیموده شده توسط راننده، سلامت و امنیت خودرو و سرنشینان آگاه کند.

سناریو‌های مختلفی بر پایه این نوع ردیاب‌ها می توان پیاده‌سازی کرد که بسیار مفید هستند. به عنوان مثال اگر ماشین شما دزدیده شود و شما روی آن یک ردیاب نصب کرده باشید می توانید سارق را ردیابی کنید و موقعیت دقیق آن را به پلیس ارائه دهید همچنین نحوه رانندگی و سرعت راننده را در فاصله زیاد مورد بررسی کامل قرار دهید.

مسیریابی بهترین ردیاب خودرو با گوشی موبایل
ردیاب‌ خودرو گزینه‌ای بسیار مناسب برای والدینی است که می خواهند از جوانان و سالمندان خود مراقبت کنند و مسافت طی شده، موقعیت فعلی، سرعت خودرو، خارج شدن از محدوده جغرافیایی تعیین شده و نحوه رانندگی‌ را مورد بررسی قرار دهند.

استفاده از جی پی اس خودرو برای مدیران ناوگان نیز بسیار سودمند است. برخی مدیران از داده‌های ذخیره شده ردیاب برای استخراج اطلاعاتی مانند تاریخچه مسیر پیموده شده، مدت زمان روشنی ماشین یا مصرف سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌کنند و عده‌ای نیز به‌دنبال بررسی نحوه رانندگی راننده‌های خود با استفاده از این اطلاعات هستند.

مدیریت ناوگان بهترین ردیاب خودرو fleet management

یک ردیاب خودرو خوب چه ویژگی هایی دارد؟

فارغ از امکاناتی که برای جی پی اس خودرو در سایت‌های مختلف تبلیغ می شود ما در اینجا به شما یک‌سری امکانات و ویژگی های کاربردی و مفید معرفی می‌کنیم تا با داشتن اطلاعات جامع و کامل به جستجوی ردیاب خودرو مورد نظر خود در بازار بپردازید.

ابتدای امر پیشنهاد می‌کنیم در بین شرکت‌های خوش‌نام و با تجربه دنبال ردیاب متناسب با خودرو خود باشید و سابقه آن شرکت ها را مد نظر قرار دهید.

فاکتور‌هایی که کمک می‌کند شما بهترین ردیاب خودرو در بازار را پیدا کنید به‌شرح زیر می‌باشد:

۱- در صورتی که دارای خودرو شخصی هستید و می‌خواهید ردیاب را در قسمتی پنهان نصب کنید توصیه می‌کنیم انتخاب شما ردیابی جمع و جور با آنتن های داخلی باشد که بیشتر مخفی بماند و ساده‌تر نصب شود.

برای نصب ردیاب‌های جمع و جور، مکان‌های مخفی زیادی در خودرو فراهم است و پیدا کردن آن برای سارقین کاری سخت خواهد بود.

۲- ردیاب دارای باتری داخلی باشد که اگر باتری خودرو به هر دلیلی از کار افتاد باز هم تا ساعاتی توسط باتری پشتیبان ردیاب از محل خودروی خود با خبر باشید.

در غیر اینصورت جی پی اس خودرو این امکان را داشته باشد که بلافاصله پس از تکانهای شدید ردیاب، شما را با استفاده از پیامک یا ناتیفیکیشن آگاه سازد.

۳- برای زمان های مختلف مثل قرار گرفتن ردیاب در خارج از پوشش شبکه‌های ارتباطی، ردیاب دارای حافظه‌ای باشد تا اطلاعات ذخیره شود و در اولین فرصتِ قرار گیری در پوشش آنتنهای مخابراتی اقدام به ارسال اطلاعات کند.

با این امکان، اطلاعات و سوابق خودرو از دست نمی‌رود.

۴- دارای سیستم ضد سرقت و تشخیص جابه‌جایی خودرو توسط جرثقیل و اعلام آن که بسیار کاربردی است باشد.

امروزه بسیاری از سرقت ها توسط بکسل و حمل با جرثقیل انجام می گیرد.

۵- قابلیت تشخیص خودکار تصادف و ارسال درخواست کمک توسط ردیاب در زمان‌های بروز حادثه را داشته باشد.

۶- دارای قابلیت محافظت در مقابل گرد و غبار و رطوبت باشد.

۷- امکان کنترل خروجی ردیاب برای قطع و وصل کردن رله و خاموش کردن خودرو از راه دور موجود باشد.

۸- دارای سیستم مصرف برق کم و قابلیت تنظیم برای رفتن به حالت های صرفه جویی در مصرف برق خودرو باشد در غیر اینصورت ممکن است در صورت عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی، باتری خودرو تخلیه شود و لذا قادر به استارت زدن خودرو نباشید.

۹- امکان فیکس شدن سریع آنتن GNSS یا آنتن GPS و امکان دریافت وضعیت از ماهواره‌های مختلف موقعیت‌یاب جهانی را داشته باشد.

۱۰- دارا بودن تنظیم ارسال موقعیت با SMS در زمان‌های نبود پوشش GPRS.

۱۱- Geofencing یا ایجاد حصار جغرافیایی

۱۲- قابلیت تغییر تنظیمات و کنترل ورودی و خروجی‌ها توسط پیامک.

۱۳- امکان تنظیم اعلام حالتهای مختلف مانند سرعت غیرمجاز خودرو.

توجه داشته باشید لازم نیست تمام موارد فوق را یک ردیاب داشته باشد اما برخی از موارد برای بررسی دقیق وضعیت خودرو حیاتی است.

بهترین ردیاب خودرو

حتما بخوانید: خرید از ره نگار گستر

چگونه می توان از یک ردیاب خودرو استفاده کرد؟ نحوه نصب ردیاب خودرو به چه صورت می‌باشد؟

نصب و راه اندازی یک ردیاب خودرو در وسیله نقلیه شما معمولا راحت است، البته ممکن است این فرآیند در دستگاه های مختلف کمی متفاوت باشد. تفاوت اصلی در نوع اتصال ردیاب به منبع انرژی یا باتری در خودرو بستگی دارد، اما تنوع کافی برای آن وجود دارد که ابتدا لازم است راهنمای ردیاب خریداری شده را بصورت کامل بررسی کنید.

ردیاب های خودرویی که در ایران استفاده می شوند بیشتر طوری طراحی شده اند که دارای دسته سیم هستند و نیاز به نصب دارند، نصب استاندارد این ردیابها معمولا حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد ولی نسبت به نوع خودرو و امکاناتی که مد نظر است ممکن زمان بیشتر یا کمتری بگیرد. اما در عین حال مزیت این دسته از ردیابها این است که بصورت مخفی در قسمتهای مختلف خودرو نصب می شوند و امکان سوء استفاده از قطع عمدی ردیاب را کاهش می دهد.

نصب بهترین ردیاب خودرو

برخی از ردیاب های خودرو هم طوری طراحی شده اند که به کانکتور استاندارد خودرو ( OBD II )، همانجایی که پورت دیاگ برای کشف خطاهای کامپیوتر ماشین ( ECU ) متصل می شوند و معمولا در زیر فرمان قرار دارد وصل می شوند. مزیت این نوع ردیابها نصب بسیار ساده و راحت آنها است و در کشورهایی که میزان سرقت خودرو کمتر بوده و هزینه نصب دستگاه دارای سیم زیاد می باشد استفاده می شود. البته مزیت دیگر این دستگاهها برای افرادی است که می خواهند از راه دور اطلاعاتی را از کامپیوتر ماشین دریافت کنند.

نصب بهترین ردیاب خودرو در بازار

هنگامی که ردیاب را بر روی وسیله نقلیه خود نصب کردید، می توانید از نرم افزار مربوط به آن از طریق لپ‌تاپ، موبایل یا تبلت خود برای مشاهده مکان بصورت آنلاین با خبر شوید و همچنین از امکانات جانبی بسیار سودمند این نرم افزارها استفاده کنید.


کامنت ردیاب خودرو

آیا لازم است که با ردیاب خودرو از لحاظ فنی آشنا شویم؟

بله در واقع با داشتن دانش نسبت به ردیاب خودرو و چگونگی کار دستگاه می‌توانید با دید بازتری نسبت به خرید اقدام فرمایید و در زمان استفاده از دستگاه از تمامی امکانات آن بهره مند شوید.

تفاوت ردیاب خودرو با دزدگیر و مسیریاب در چیست؟

این دستگاه‌ها تفاوت‌‍های بسیار زیادی در امکانات و ارائه خدمات برای مخاطبین دارند که در این مقاله به صورت جامع برای شما همراهان عزیز توضیح دادیم.

امیدواریم با مطالعه این محتوا اطلاعات جامع و کاملی در حیطه ردیاب خودرو چیست ؟ و عملکرد آن بدست آورده باشید و ان‌شا‌الله بتوانید بهترین ردیاب خودرو در بازار را با دید وسیع تری خرید کنید.

نویسنده ایمان باغبان
نظارت، بازبینی، ویراستاری و صاحب امتیاز تیم پشتیبانی ره نگار گستر

شرکت ره نگار گستر

 

4 نظرات
  1. امیر جامع می گوید

    ممنون از بررسی دقیق شما، بسیار کاربردی بود

    1. مدیر سایت می گوید

      سپاس، از نظر شما دوست عزیز.

  2. سجاد می گوید

    سلام، به نظرم جمله زیر میتونه یک تعریف خیلی جامع و کامل در مورد ردیاب ماشین باشه:
    “شاید تعاریف مختلفی از ردیاب خودرو شنیده باشید، اما در یک کلام GPS ماشین جدیدترین تکنولوژی تامین امنیت وسایل نقلیه مثل خودرو و موتور است، این وسیله به قدری کاربری هست که علاوه بر استفاده های نظامی و صنعتی می تواند برای استفاده شخصی هم بسیار پر کاربردی باشد.”

  3. ردیاب می گوید

    عالی بود مرسی از مطالب خوب سایتتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.