آموزش بررسی عملکرد ردیاب خودرو مدل FMB920 تلتونیکا در مواقع قطع جریان برق خودرو

0 377

آموزش بررسی عملکرد ردیاب خودرو مدل FMB920 تلتونیکا در مواقع قطع جریان برق، یکی از سؤالاتی که برای خیلی از دارندگان ردیاب خودرو پیش می‌آید این است که اگر برق خودرو به هر دلیلی قطع شود ازجمله دزدیده شدن باتری خودرو و یا باز کردن اتصالات باتری و همچنین اتصالی و خراب شدن فیوزهای خودرو و مواردی ازاین‌دست که درنهایت باعث می‌شود برق ردیاب خودرو قطع شود در چنین مواقعی چه اتفاقی می‌افتد آیا کلاً دستگاه ردیاب از کار می‌افتد و ما هیچ‌گونه دسترسی و اطلاعی از وضعیت ردیاب خودرو نداریم یا برای چنین وضعیتی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است؟ در جواب باید گفت خیر دستگاه از کار نمی افتد خیالتان راحت…

دستگاه‌های FMB920 تلتونیکا دارای باتری داخلی و پشتیبان هستند این بدین معناست که تا حدود ۳ ساعت بعد از قطع جریان برق دستگاه قادر است به فعالیت خود ادامه دهد به همین سبب می‌توان سناریوهای مختلفی را برای چنین وضعیتی پیش‌بینی کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه فعال‌سازی و چگونگی اطلاع از این وضعیت آشنا شوید.

آموزش چگونگی تنظیم کانفیگ ردیاب برای اطلاع از قطع جریان برق دستگاه از طریق پیامک و ارسال اطلاعات به سرور:

ابتدا اگر راه‌اندازی اولیه دستگاه راه انجام نداده‌اید به این بخش مراجعه کنید:

آموزش راه اندازی ردیاب خودرو مدل FMB920 تلتونیکا

-به ۲ روش تنظیم می‌توان از قطع جریان و یا کم‌وزیاد شدن ولتاژ برق خارجی دستگاه باخبر شد.

روش اول: (در این روش هم از قطع برق دستگاه می‌توان اطلاع پیدا کرد هم به‌نوعی از باز شدن و جدا کردن دستگاه از روی خودرو می‌توان باخبر شد):

۱- وارد نرم‌افزار Configurator شده و به پنجره SMS Call Settings بروید، جهت شروع تنظیمات قطع جریان برق ردیاب خودرو

 

تنظیمات sms call setting

۲- در اینجا لازم است از مفهوم و کاربرد دو قسمت Authorized Numbers و GSM predefined Numbersبرای قطع جریان برق ردیاب خودرو و مابقی موارد اطلاع داشته باشید

هر ۲ این قسمت‌ها برای ذخیره شماره موبایل است بخش Authorized Numbers مربوط به لیست شماره‌هایی است که دستگاه پیامک آن‌ها را قبول می‌کند و دستورات پیامکی آن‌ها را اجرا می‌کند. (توجه: این قسمت خالی بماند )

بخش GSM predefined Numbers مربوط به لیست شماره‌هایی هست که دستگاه در موقع وقوع رویدادهای مختلف به آن‌ها پیامک می‌زند و اطلاع‌رسانی می‌کند.

لازم است شماره موبایل خود را برای دریافت اعلان‌ها در بخش GSM predefined Numbers وارد کنید.

با تعریف کردن شماره همراه خودتون در این قسمت ردیاب خودرو شما را در مقابل مواردی همچون قطع جریان برق مطلع می کند.

 

مجوز شماره ها برای ارتباط با ردیاب خودرو

۳- در مرحله بعد وارد پنجره Accelerometer Features شوید.

 

accelerometer setting teltonika

۴- در اینجا بخش Unplug Detection را مشاهده می‌کنید که تنظیمات اصلی قطع جریان برق در ردیاب خودرو به این قسمت مربوط می باشد..

 

unplug detection teltonika

۵- در قسمت Scenario Settings گزینه High Priority را انتخاب می‌کنیم تا ردیاب خودرو اولویت زیادی برای ارسال قطع جریان برق داشته باشد .

توجه کنید: در قسمت Unplug Detection Mode اگر گزینه Advanced را انتخاب کنید دستگاه در صورتی پیامک ارسال می‌کند که غیر از قطع جریان برق ردیاب خودرو شتاب سنج دستگاه نیز فعال شود و این تنظیم به‌نوعی برای تشخیص سرقت و باز شدن ردیاب از خودرو به کار می‌رود.

و در قسمت Send SMS To شماره خود را که قبلاً وارد کرده‌اید انتخاب کنید و در قسمت SMS Text می‌توان انتخاب کرد متن ارسالی توسط پیامک چه چیزی باشد (متن حتماً باید به‌صورت انگلیسی باشد)

 

تنظیمات unplug detection

۶- برای تنظیم ارسال همیشگی مقدار ولتاژ خارجی برق دستگاه (درواقع ولتاژ برق باتری خودرو) توسط دستگاه به سرور وارد پنجره I/O شوید.

 

 

ورودی خروجی ردیاب خودرو

 

۷- در اینجا External Voltage را پیدا می‌کنیم و چک می‌کنیم اولویت آن روی Low باشد (توضیحات بیشتر در مورد این قسمت در بخش روش دوم داده می‌شود)

 

تنظیمات ورودی دیجیتال

۸- اکنون زمان ذخیره اطلاعات بر روی ردیاب خودرو با کلیک بر روی Save to Device از قسمت بالای برنامه است.

 

۹- در انتها بر روی عکس ردیاب خودرو (بالا سمت راست) کلیک کرده تا از دستگاه جدا شوید.

 

 

توجه کنید در بعد از انجام این مراحل چنانچه برق دستگاه را قطع کنید پیامکی از سوی دستگاه ردیاب به شما ارسال می‌شود متن این پیامک شامل تاریخ و ساعت و مختصات مکان دستگاه و متن داده‌شده در قسمت SMS Text مرحله ۵ هست در جلوی این متن عبارت Val: 1 هست در اینجا یک به معنا قطع جریان هست اگر دوباره برق را دستگاه وصل کنید مجدد از سوی دستگاه ردیاب پیامکی به شما زده می‌شود مانند متن پیامک قبلی اما این بار عبارت Val: 0 است و در اینجا صفر به معنا وصل جریان هست.

روش دوم: (در این روش نیز می‌توان از قطع جریان برق دستگاه باخبر شد هم به‌نوعی از پایین یا بالا رفتن ولتاژ باتری خودرو باخبر شد):

۱- در این روش مراحل ۱ و ۲ روش اول را انجام می‌دهیم بعد وارد پنجره I/O شوید قسمت External Voltage را پیدا می‌کنیم اولویت را روی High می‌گذاریم

 

۲- ابتدا در قسمت High Level عدد ۳۰۰۰۰ وارد می‌کنیم و بعد در قسمت Low Level عدد ۱۰۰۰۰ وارد می‌کنیم و بدین‌صورت برای ردیاب خودرو تعریف می‌کنیم بیشترین ولتاژ ۳۰ و کمترین ولتاژ ۱۰ ولت است.

 

اکسترنال ولتاژ - ولتاژ خروجی ردیاب خودرو teltonika

۳- در قسمت Operand لیست را باز می‌کنیم و On Exit یا On Both را انتخاب می‌کنیم اگر Exit انتخاب کنید بدین معنی است اگر ولتاژ از رنج ولتاژ ۱۰ الی ۳۰ ولت خارج شد دستگاه به ما اطلاع دهد و اگر Both انتخاب کنید بدین معنی است که اگر خارج و یا داخل این رنج ولتاژ شد در هر دو صورت دستگاه به ما اطلاع دهد.

به بیان ساده‌تر در Exit یک‌بار پیامک ارسال می‌شود و آن در موقع قطع ولتاژ است و در Both دو بار پیامک ارسال می‌شود یکی در موقع قطع و دیگری در موقع وصل مجدد برق دستگاه.

 

۴- در قسمت Send SMS To شماره موبایل خود را انتخاب می‌کنیم و در قسمت SMS Text می‌توان انتخاب کرد متن ارسالی توسط پیامک چه چیزی باشد (متن حتماً باید به‌صورت انگلیسی باشد)

 

۵- اکنون زمان ذخیره اطلاعات بر روی دستگاه ردیاب با کلیک بر روی Save to Device از قسمت بالای برنامه است.

 

۶- در انتها بر روی عکس دستگاه ردیاب (بالا سمت راست) کلیک کرده تا از دستگاه جدا شوید.

 

توجه کنید بعد از انجام این مراحل چنانچه برق دستگاه را قطع کنید پیامکی از سوی دستگاه ردیاب به شما ارسال می‌شود متن این پیامک شامل تاریخ و ساعت و مختصات مکان دستگاه و متن داده‌شده در قسمت SMS Text مرحله ۴ هست در جلوی این متن عبارت Val و عدد جلوی آن در حالت‌های مختلف فرق می‌کند در حالت قطع ولتاژ عددی نشان می‌دهد مثل ۹۵۵۷ که به معنی ولتاژ ۹ ولت و نشان می‌دهد برق یا زیر ۱۰ ولت رسیده یا کلاً قطع‌شده است و در حالت وصل مجدد عددی نشان می‌دهد مثل ۱۲۰۲۳ که به معنی ولتاژ ۱۲ ولت است و نشان از وصل مجدد برق دستگاه است همچنین اگر پیامکی با عدد بالای ۳۰۰۰۰ دریافت شد به معنی بالا رفتن ولتاژ دستگاه از ۳۰ ولت است.

موفق باشید.

ویدئو تنظیم ردیاب خودرو مدل FMB920 تلتونیکا برای اطلاع از قطع جریان برق از طریق پیامک و ارسال اطلاعات به سرور

این ویدئو به‌صورت اختصاصی برای کاربران سایت ره نگار گستر تهیه گردیده است و به آموزش کامل تنظیم ردیاب‌های خودرو تلتونیکا مدل FMB920 برای اطلاع‌رسانی از طریق پیامک و ارسال اطلاعات به سرور در زمان قطع جریان برق پرداخته می‌شود که باهم به تماشا این ویدئو کاربردی می‌نشینیم.

همکاران ما در شرکت ره نگار گستر، مشتاقانه منتظر پاسخگویی به سؤالات شما همراهان گرامی هستند.

 

نویسنده ایمان باغبان
نظارت، بازبینی، ویراستاری و صاحب امتیاز تیم پشتیبانی ره نگار گستر

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.