مدیریت ناوگان (Fleet Management) چیست؟

راهنمای فعالیت در حوزه مدیریت ناوگان

0 635

در مقاله بازار ردیاب خودرو و راهنمای شروع فعالیت در این حوزه به صورت کلی راه‌های فعالیت در این بازار جوان را برای شما مخاطبان عزیز شرح دادیم. حال در این مقاله شما را با مسیر فعالیت مدیریت ناوگان(Fleet Management) آشنا می‌کنیم. بازاری که فضای زیادی برای توسعه و پیشرفت دارد و ‌می‌توان آن را از زیرمجموعه‌های حوزه ردیابی در دنیای IOT دانست.

قبل از شروع محتوا لیست سرفصل‌های آماده شده را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم.

سر فصل‌ها

fleet management چیست

مدیریت ناوگان (Fleet Management) چیست ؟

مدیریت ناوگان حوزه‌ای تخصصی و دقیق در حیطه مدیریت ردیابی خودروهای سازمانی، دولتی، شخصی و همچنین استخراج داده از آنها است. سامانه مدیریت ناوگان مواردی از قبیل کنترل، نظارت، مدیریت هزینه‌ها را به صورت دقیق زیر نظر داشته و به مدیر ناوگان نمایش می‌دهد، این عملیات باعث بهره وری بیش‌تری در سیستم می‌شود.

حوزه مدیریت ناوگان علاوه بر استفاده از ردیاب‌های مخصوص خودرو‌های سنگین و سبک دارای نرم افزار‌هایی تخصصی جهت تحلیل و بررسی دقیق وضعیت خودرو و نحوه رانندگی راننده است.

نظارت، مدیریت و بررسی در سامانه مدیریت ناوگان شامل: مدیریت لیزینگ یا اجاره خودرو، تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه، مدیریت تصادف، بررسی نحوه رانندگی راننده‌ها، مدیریت سوخت، مدیریت سرعت، بررسی مسافت‌های طی شده خودرو، بررسی ورود و خروج به نقاط ممنوعه، روشن و خاموش شدن‌های خودرو، کاردرجا، سرقت ردیاب خودرو، سرقت باطری، باز شدن درب، روشن و خاموش شدن و موارد پر کاربرد دیگری می‌شود که این موارد به مدیران سازمان کمک شایانی می‌کنند.

سامانه مدیریت ناوگان، خدماتی را به مدیران سازمان می‌دهد که با ریسک کم تر و خیال جمع تری خودرو‌های ارزشمند سازمانی را مورد بررسی دقیق قرار دهند و با اطمینان بالاتری آنها را به رانندگان بسپارند.

بازار مدیریت ناوگان برای توسعه و پیشرفت مسیر بسیار همواری دارد چرا که دغدغه خیلی از سازمان ها و افرادی است که مسئولیت مدیریت خودروهای زیادی را دارند و گاهی حتی تعداد خودروهای آن‌ها در حال افزایش است.

fleetmanagement

در سیستم‌های مدیریت ناوگان داده‌های زیادی از وضعیت خودرو و وضعیت رانندگی توسط ردیاب تولید و برای مدیر ناوگان ارسال می‌شود که به طور قابل توجهی بر عملکرد آنها در سازمان تاثیرگذار خواهد بود.

در سامانه های مدیریت ناوگان جهت در اختیار گرفتن و استفاده بیشتر از داده‌ها، سروری قوی‌‍تر با پردازنده‌ها و حافظه تصادفی (RAM) و اصلی بیش‌تری نیاز است، چرا که تمام این داده‌ها نیاز به تحلیل و بررسی سمت سرور دارد تا اطلاعات بی‌نقصی در اختیار مدیر ناوگان قرار دهد.

با استناد به برخی مقالات در این حوزه، معمولا شرکت‌هایی که از سامانه‌های مدیریت ناوگان استفاده می‌کنند مصرف سوختشان نزدیک به ۲۵% کاهش پیدا می‌کند چرا که می‌توانند از تخلف رانندگان در انتخاب بهترین مسیر آگاه شوند و همچنین از کاردرجای خودرو و مسائلی که باعث بالارفتن مصرف سوخت می‌شود جلوگیری کنند.

سیستم ردیابی خودرو

مدیریت ناوگان از زیرمجموعه‌های ردیابی خودرو به حساب می‌آید. در ردیاب‌ها اکثرا از ماهواره‌های GPS استفاده می‌شود گرچه امروزه تعداد ماهواره‌های کشور‌های متفاوت نیز بستری را فراهم کرده که ردیاب‌ها می‌توانند به آنها نیز متصل شوند و اطلاعات مسیریابی خودشان را با استفاده از این ماهواره‌ها بر روی سرورهای مورد نظر ارسال کنند. ارسال داده از سمت ردیاب بر روی سرور با استفاده از سیم کارت و داده های همراه انجام می‌شود. توصیه می‌کنیم حتما مقاله ردیاب خودرو چیست؟ را در وب سایت مطالعه فرمایید در این مقاله به صورت کامل ردیاب خودرو و نحوه عملکرد آن را برای شما عزیزان توضیح داده‌ایم.

ارسال داده به سرور

سیستم‌های پیشرفته مدیریت ناوگان

سیستم‌های پیشرفته مدیریت ناوگان (FMS (fleet management system)) تمامی داده‌های پردازش شده توسط ردیاب را که معمولا با استفاده از سیم کارت ارسال می‌شود جمع آوری می‌کنند و در خروجی خود آنها را بصورت منظم و آمارگونه نمایش می‌دهند. داده‌هایی همانند مصرف میزان مسافت طی شده، سرعت خودرو، میزان مصرف سوخت و … که بسیار در مدیریت خودروها به شما کمک می‌کند.

سامانه fleet management

رفتار راننده

سرورهای این سامانه‌ها با استفاده از الگوریتم‌های بسیار دقیق می‌توانند حتی داده‌های ارسال شده از نحوه رانندگی راننده را مورد بررسی قرار دهند و شما را آگاه سازند تا بتوانید در حفظ سلامتی سرنشینان دقیق تر عمل کنید و همچنین از دور زدن قوانین سازمان توسط راننده جلوگیری شود. این داده‌ها معمولا شامل: میزان سرعت، رانندگی مطمئن، کار درجای خودرو، میزان مصرف سوخت، ساعات خاموشی و روشنی خودرو، تعداد توقفات خودرو و … است که کاملا در آگاه سازی به شما کمک می‌کند.

راننده در fleet management

نرم افزار مدیریت ناوگان

تمامی اطلاعاتی که ردیاب برای شما ارسال می‌کند می‌تواند در قالب یک نرم افزار به صورت منظم قرار بگیرد و شما با رجوع به آن نرم افزار می‌توانید به صورت کامل اطلاعاتی که در سرفصل‌های قبلی به آن پرداخته شد مشاهده کنید. این نرم افزارها معمولا از صفحات گرافیکی کاربرپسندی تشکیل شده  و رابط کاربری در آنها بسیار حائز اهمیت است چرا که مدیران ناوگان زمان زیادی را در این سامانه‌ها جهت تحلیل داده‌های آماری می‌گذارند و هرچه نرم افزار دارای آمار و نمودارهای دقیق تر و طراحی کاربر پسند تری باشد برای کاربران جذاب‌تر خواهد بود.

این نرم افزار ها می توانند به دو صورت تحت وب و اپلیکیشن در اختیار کاربر قرار بگیرند.

نرم افزار fleet management

مدیریت کشتی‌ها

علاوه بر استفاده از نرم افزارهای مدیریت ناوگان در وسایل نقلیه جهت حمل بار و کنترل رانندگان، از سامانه مدیریت ناوگان در مواردی همچون مدیریت کشتی‌ها و قایق‌های مهم حمل بار نیز استفاده می‌شود.

امنیت و کنترل ناوگان و جلوگیری از نفوذ هکرها

با توجه به دسترسی‌های ارتباطی ایجاد شده در بستر شبکه‌های مخابراتی شما به صورت کامل می‌توانید دسترسی کاملی از راه دور به ردیاب خود داشته باشید. اما نکته‌ای که در این جا باقی می‌ماند این است که امنیت سامانه مدیریت ناوگان در برابر نفوذ افرادی که می‌خواهند به شبکه شما حمله کنند چگونه تامین می‌شود؟

در ابتدا باید بگوییم که این نفوذها به دو قسمت تقسیم می‌شود:

 اول کسانی که قصد نفوذ به ردیاب را دارند و می‌خواهند تنظیمات آن را تغییر دهند.

دوم افرادی که قصد نفوذ به سرور را دارند.

جهت جلوگیری از حملات در قسمت اول، شما می‌توانید بر روی ردیاب خود تنظیماتی را انجام دهید تا امنیت ردیاب شما تا حد زیادی تامین شود که این تنظیمات به دو صورت می‌باشد:

  • تنها به برخی شماره‌های خاص اجازه دسترسی و تغییر تنظیمات ردیاب را بدهید، این تنظیمات بصورت پیامکی یا نرم افزاری قابل انجام است و در دستورات راهنمایی اکثر ردیاب ‌ها موجود می‌باشد.

 در این صورت دیگر غیر از مدیر ناوگان و فردی که اطلاعات لازم در حیطه ردیاب را دارد و شماره هایشان در دسترسی‌های ردیاب ثبت شده است، شخص دیگری امکان نفوذ به ردیاب شما را ندارد.

  • با تنظیم رمز عبور بر روی ردیاب تنها افرادی می‌توانند به تنظیمات ردیاب دسترسی پیدا کنند که رمز عبور را بدانند تا بتوانند وارد تنظیمات شده و آنها را تغییر دهند یا اطلاعات ردیاب را مشاهده کنند. این تنظیمات نیز به صورت پیامکی یا نرم افزاری قابل انجام است.

در حیطه مقابله نفوذ به سرور ان‌شاالله در مقاله‌های آینده خواهیم پرداخت زیرا بحث مفصلی است و در حوصله این مطلب نمی‌گنجد.

سیستم های غیرفعال کننده از راه دور وسیله نقلیه

یکی از موارد قابل توجه در سیستم‌های مدیریت ناوگان زمانی است که خودرو شما مورد سرقت قرار می‌گیرد و شما می‌خواهید آن را متوقف کنید. البته در نظر داشته باشید که ردیاب‌های پیشرفته امروزی در زمان قطع برق باطری خودرو یا حتی اگر سارق ردیاب را از خودرو جدا کند و قصد سرقت آن را داشته باشد شما را آگاه می‌سازند و این آگاه سازی به دو صورت امکان پذیر است، که یا ردیاب به صورت پیامکی وضعیت خود را اعلام می‌کند و یا از طریق ارسال هشدار بر روی اپلیکیشن مورد استفاده شما وضعیت خود را بروزرسانی و ارسال می‌کند.

خب برگردیم به بحث خودمان، اگر سارق، خودرو شما را روشن و شروع به حرکت کند شما می‌توانید با استفاده از ردیاب، خودرو خود را از راه دور خاموش کنید. البته این مورد مستلزم این است که ردیاب شما این قابلیت را داشته باشد و همچنین رله قطع کن به آن متصل باشد که در این زمان‌ها رله همانند یک کلید عمل می‌کند و با ارسال دستور شما خودرو را خاموش می‌کند.

توجه داشته باشید در این شرایط حفظ جان سرنشین نیز حائز اهمیت است حتی اگر سارق باشد، به همین دلیل معمولا در برخی ردیاب ها این کار در سرعت زیر ۲۰ انجام می‌شود با این حال حتما راهنمای ردیاب را قبل از انجام عملیات قطع برق خودرو از راه دور با دقت مطالعه کنید.

شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید به راحتی خودرو را خاموش کنید و سپس با استفاده از ردیاب، موقعیت دقیقش را پیدا کنید.

امیدواریم این مقاله به عزیزانی که در زمینه مدیریت ناوگان مشغول به کار هستند و یا افرادی که قصد ورود به این حوزه را دارند کمک شایانی کند.

تیم فنی ره نگار گستر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.