آموزش کامل راهنمای نصب ردیاب خودرو + ویدیو

1 1,841

آموزش نصب ردیاب خودرو در وسایل نقلیه نیازمند دانشی در زمینه برق خودرو و آشنایی با نحوه عملکرد ردیاب‌های ماشین است که در این مقاله در کنار شما هستیم تا شما را با روش‌های متفاوت نصب آشنا کنیم.

بطور کلی نصب ردیاب خودرو به سه دسته تقسیم می شود :

۱- ردیاب‌های آهنربایی و یا قابل حمل

۲- ردیاب‌های که به قسمت کانکتور خودرو ( OBD II ) متصل می شوند. اتصال این ردیابها به سادگی اتصال دستگاه دیاگ به کانکتور است و از آن قسمت ردیاب برق و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت می کند

۳- نصب ردیاب ماشین با اتصال به برق مستقیم باطری که باید در مکانی پنهان نصب شود. این روش متداول ترین روش نصب است، زیرا ردیاب برق خود را از باطری ماشین تامین می‌کند و در صورت نیاز و قطع شدن برق باطری ، ردیاب ماشین از باطری پشتیبان خود استفاده می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم روش سوم را که مهمترین و متداول ترین روش می‌باشد به شما عزیزان آموزش دهیم.

قبل از شروع توضیحات نصب ردیاب ماشین به دو عکس زیر توجه داشته باشید که به شما نشان می‌دهد در چه مکان‌هایی می‌توانید ردیاب خودرو و ردیاب موتور سیکلت را نصب کنید و همچنین دقت داشته باشید قسمت بالای ردیاب جهت فیکس شدن سریع رو به آسمان باشد.

نصب ردیاب خودرو

نصب ردیاب موتور سیکلت

راهنمای بهترین قسمت‌های نصب ردیاب خودرو

وسایل مورد نیاز جهت نصب ردیاب خودرو

* پیچ گوشتی

* انبردست و دم باریک

* سیم چین

* مولتی متر

* نوار چسب

* بست کمربندی

* سیم اضافه در صورت نیاز

شماتیک کلی نصب

در شکل زیر شماتیک نصب ردیاب Concox GT08 را بطور مثال ملاحضه می‌فرمایید:

آموزش نصب ردیاب خودرو

 

نحوه اتصال سیم های ردیاب ماشین جهت نصب

در عکس بالا اتصال سیم های ردیاب مدل Concox GT08 را به عنوان نمونه مشاهده فرمودید.

سه سیم کلی که در همه ردیابها موجود است عبارت اند از سیم مثبت (بطور معمول قرمز) و سیم منفی ( بطور معمول مشکی ) و سیم تشخیص روشن بودن خودرو (Ignition)  ( در اینجا سیم نارنجی )

دو سیم قرمز و مشکی سیم های اصلی برق ردیاب هستند و برای روشن شدن آن به کار می روند. سیم قرمز را به سیمی داخل خودرو وصل کنید که مستقیما از سر مثبت باتری ماشین آمده و همیشه دارای برق مثبت باشد ، برای اینکار می توان از پشت جعبه فیوز و یا سیم های برق سوئیچ استفاده کرد ، برای تست این سیم ابتدا که خودرو خاموش است با مولتی متر ولتاژ آن را اندازه می گیریم باید حدودا ۱۲ ولت باشد بعد از اینکه مطمئن شدید سیم برق دارد، موتور خودرو را روشن کنید و دوباره ولتاژ سیم مورد نظر را اندازه بگیرید که در این حالت نیز سیم باید برق داشته باشد و ولتاژ آن حدود ۱۴ ولت است در اینجا موتور را خاموش کنید و سیم قرمز ردیاب را به سیم مثبت متصل کنید و حتما روی آن را با چسب برق بپوشانید. توجه داشته باشید ولتاژ سیم مورد نظر هیچ موقع نباید از رنج ۱۰ تا ۳۰ ولت خارج شود و همچنین از سیم های متصل به سیستم پخش و کیسه هوا airbag خودرو استفاده نکنید. اکنون زمان اتصال سیم مشکی به منفی باتری هست که معمولا این اتصال راحت انجام می‌شود و با اتصال سیم مشکی به بدنه آهنی خودرو برق منفی ردیاب تامین می شود.

( توجه داشته باشید اتصال و برخورد سیم های مثبت و منفی خودرو به یکدیگر بسیار خطرناک است بنابراین در زمان‌ لخت کردن سیم مثبت گرفته شده از باطری خودرو و اتصال آن به سیم قرمز ردیاب بسیار مراقب باشید سیم با بدنه خودرو یا قسمتی که منفی دارد تماسی پیدا نکند )

سیم دیگر سیمی است که ردیاب توسط آن زمان روشن و خاموش بودن خودرو را متوجه می شود برای این منظور باید از سیمی استفاده کنید که در زمان خاموش بودن موتور برق نداشته باشد و تنها زمانی که موتور روشن است برق در سیم هدایت شود برای این مورد نیز می توانید از سیم های پشت جعبه فیوز و یا سیم سوئیچ استفاده کنید.

 بیشتر ردیاب‌ها قابلیت اتصال به رله و قطع و وصل کردن آن را دارند و بطور مثال با این قابلیت می توان با قطع جریان برق، خودرو را خاموش و یا روشن کرد از آنجایی که این مورد خیلی حساس می‌باشد و در صورت استفاده نادرست می تواند امنیت و جان افراد را به خطر بیاندازد توصیه می گردد نصب این مورد را به افراد متخصص و مجرب در نصب ردیاب بسپارید و خود اقدام به انجام این کار نکنید.

در انتها بعد از اتصال سیم های ردیاب ابتدا حتما از کارکرد صحیح ردیاب و دریافت موقعیت از آن مطمئن شوید و سپس ردیاب را در جایی که بالای آن ورق و روکش فلزی ندارد بصورت افقی توسط بست های کمربندی محکم و ثابت ببندید و همچنین جهت بیشتر مخفی ماندن ردیاب روی چراغهای آن را با چسب برق بپوشانید و یا از قبل در تنظیمات ردیاب چراغ های آن را در وضعیت خاموش قرار دهید.

در انتهای آموزش نیز از شما عزیزان درخواست داریم بدون داشتن اطلاعات کافی در حیطه برق خودرو نسبت به نصب ردیاب خودرو اقدام نفرمایید و این کار را به متخصصین مجرب بسپارید.

 

نویسنده ایمان باغبان
نظارت، بازبینی، ویراستاری و صاحب امتیاز تیم پشتیبانی ره نگار گستر

1 نظر
  1. […] صحیح ردیاب که در مقاله آموزش نصب ردیاب خودرو با رله قطع کن به توضیحات لازم در خصوص سیم کشی صحیح این ردیاب پرداخته […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.