بررسی انواع ردیاب و کاربرد‌های آن

0 156

ما در مقاله ردیاب خودرو چیست؟! (راهنمای کامل جهت خرید ردیاب خودرو) به طور کامل و جامع در حیطه ردیاب خودرو و فاکتور‌های مهم آن از جمله : چگونگی عملکرد، انواع سیستم های ردیاب خودرو، قطعات تشکیل دهنده، تفاوت ردیاب خودرو با مسیریاب، کاربردها، ویژگی های یک ردیاب خوب جهت خرید، نحوه نصب و استفاده از آن صحبت کرده ایم در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع ردیاب و کاربردهای آن آشنا کنیم.

با ما تا انتهای این محتوا همراه باشید تا بعد از بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه اگر قصد خرید ردیابی غیر از ردیاب خودرو دارید به شما در این رابطه کمک کنیم.

ردیابها بوسیله ارتباط با ماهواره های GNSS شروع به دریافت مختصات دقیق مکانی و ارسال آنها از طریق آنتن های موبایل می‌کنند، این روشن بودن دائم آنتن های دریافت کننده فرکانس همانند GPS نیازمند مصرف زیاد انرژی است به احتمال زیاد این مسئله را در موبایل خود تجربه کرده‌اید که وقتی GPS موبایل روشن است و دائما در هر حال کار می باشد باتری موبایل چقدر زودتر از حالت معمول خالی می شود، در ردیابها نیز به همین صورت است بنابراین ما در اینجا ردیابها را ابتدا بر اساس نحوه تامین انرژی خود بر دو دسته :

۱- ثابت در یک مکان و متصل به منبع انرژی خارجی بصورت دائم

۲- تامین انرژی داخلی بصورت موقت

طبقه‌بندی می‌کنیم.

در نمودار زیر انواع ردیاب‌های ساخته شده، بر اساس مصرف انرژی تقسیم بندی شده اند در ادامه به بررسی جزیی تر هر کدام می پردازیم.

 

انواع ردیاب در بازار

 

( در رابطه با انواع ردیاب وسایل نقلیه که به منبع انرژی خارجی متصل هستند می توانید به مقاله : ردیاب خودرو چیست؟!  مراجعه کنید و ما در اینجا فقط به بررسی ردیاب‌هایی که توسط باتری داخلی خود کار می کنند می‌پردازیم )

 

ردیابهای نیازمند شارژ کوتاه مدت

در این قسمت به بررسی کاربرد برخی از ردیاب‌هایی که با استفاده از شارژ باطری کار می‌کنند می‌پردازیم:

ردیاب دوچرخه

با توجه به بالا بودن قیمت دوچرخه‌های حرفه ای که در مواردی قیمت یک دوچرخه از قیمت یک موتورسیکلت نیز گرانتر است و اینکه دوچرخه به دلیل سبک بودن یکی از گزینه های مورد علاقه سارقان است و موارد محافظتی مانند قفل ها و زنجیرها به دلایلی مانند سنگینی همیشه همراه نیست و همچنین سارقان معمولا راههای باز کردن آنها را فراگرفته اند با در نظر گرفتن این موارد لزوم استفاده از ردیاب‌ دوچرخه بصورت مخفی و حس آرامشی که فرد پیدا می‌کند که حتی اگر دوچرخه دزدیده شود باز هم قبل، از کار انداخته شدن ردیاب امیدی برای پیدا کردن دوچرخه وجود دارد به نوعی انگیزه برای خرید ردیاب دوچرخه را از سوی مشتریان بالا می‌برد و به طبع سازندگان ردیاب دستگاه‌های مناسب برای دوچرخه طراحی و تولید می کنند به طور مثال می توان به ردیاب‌های جاسازی شده در دسته چرخ و یا به عنوان چراغ خطر و یا بصورت آهنربایی در زیر زین دوچرخه نام برد همچنین نا گفته نماند که ردیاب دوچرخه غیر از بحث امنیت در با خبر بودن از سلامت ورزشکاران حرفه ای این رشته که معمولا در خارج از شهرها و در مسیرهای ناهموار مشغول ورزش با این وسیله هستند نیز کمک شایانی می کند. نکته قابل تامل برای این ردیاب‌ها بررسی وضعیت شارژ کردن و سهولت انجام این کار و ضد آب بودن آنها است که در موقع خرید باید در نظر گرفته شود.

ردیاب اشخاص

موارد پرکاربردی در حیطه ردیاب اشخاص وجود دارد از جمله می توان کنترل کودکان، نوجوانان، سالمندان، کارمندان یک شرکت، خود شخص و آشنایان و نزدیکان و … نام برد که در این بین برای دسته کودکان و سالمندان بطور معمول از ردیاب‌هایی که در قالب ساعت مچی یا آویز گردن هستند استفاده می شود و برای نوجوانان ، کارمندان شرکت ها و بطور معمول اشخاص از نرم افزارهای پیش فرض سیستم عامل ها یا نرم افزارهای جانبی بدین منظور استفاده می‌شود و از امکانات سخت افزاری خود دستگاه مانند موبایل یا تبلت استفاده می‌کنند. در موارد ردیابهای ساعتی و آویز گردن معمولا شارژ حداقل یک روز در نظر گرفته می‌شود و در شارژ موبایل و تبلت نیز بستگی مستقیم به طرز استفاده و نوع موبایل و باتری آن دارد در این رابطه معمولا برای کارمندان و ویزیتورها از تبلت که باتری بزرگتری دارد استفاده می شود.

personal tracker ردیاب شخصی

ردیاب نرم افزاری

این نوع ردیابی که معمولا بصورت نرم افزاری در گوشی موبایل یا تبلت فرد مورد نظر قرار میگیرد از امکانات سخت افزاری دستگاه برای اعلام ارسال موقعیت خود استفاده می کند. این نرم افزار ها قابلیت این را دارند که غیر از جی پی اس موبایل از اینترنت و قابلیت Agps برای موقعیت دقیق و همچنین از موقعیت آنتن های موبایل در دسترس نیز موقعیت را مشخص کنند و همچنین در صورت نبود اینترنت برای ارسال اطلاعات توسط پیامک اقدام به ارسال اطلاعات می کنند.

نکات کلی در مورد ردیاب‌های گفته شده:

تاکنون اگر به طور کلی با روند ارسال موقعیت در ردیابها آشنا باشید می دانید که همه آنها نیازمند یک سیم کارت برای ارسال موقعیت خود توسط دیتا یا پیامک هستند و همچنین امکان دیگری نیز توسط همین سیم کارت مورد استفاده قرار می گیرد و تمامی ردیاب‌های گفته شده می توانند از این امکان بهره‌مند باشند  و همچنین امکانات نرم افزاری مانند اعلام ورود به یک منطقه خاص و گزارش گیری و ذخیره مسیرهای پیموده شده بر میگردد به نرم افزار و امکانات سرور شرکت سرویس دهنده خدمات و همچنین می توان تنظیمات مختلفی در این ردیابها انجام داد تا مصرف باتری بهینه شود و مدت زمان بیشتری بدون شارژ مجدد را سپری کند.

یکی دیگر از امکانات ردیاب های گفته شده تاکنون کلید در خواست کمک یا SOS در شرایط اضطراری و یا شماره گیری اتومات برای مکالمه دو طرفه هست.

ردیابهای نیازمند شارژ بلند مدت

 

ردیاب های واگن های باری قطار و کانتینرهای کشتی های حمل بار

این نوع ردیاب ها در زمره ردیابهای با طول عمر بالای باتری و نیازمند شارژ در بلند مدت هستند.

قاب این نوع ردیابها می تواند هم آهنربایی و یا یک قاب فلزی با قابلیت جوش دادن و ثابت شدن در یک مکان خاص باشد ، همچنین این نوع ردیابها دارای قابلیت ضد آب بودن و تحمل شرایط مختلف محیطی هستند .

از امکانات بارز این نوع ردیابها می توان به طول عمر بالای آنها اشاره کرد که معمولا یکسال و در موارد سفارشی شده تا ۵ سال می توانند بدون شارژ دوباره به فعالیت خود ادامه دهند.

 

ردیاب اشیاء 

وسیله ای است که بر خلاف ردیابهای گفته شده بسیار کوچک و مکانیزم کاری آن متفاوت می باشد این نوع ردیابها با قیمتی ارزان برای وصل شدن به اشیاء مختلف مانند دسته کلید ، چتر ، کیف و غیره استفاده می شوند و تنها از طریق بلوتوث به موبایل یا تبلت وصل هستند و از طریق نرم افزار می توان موقعیت آن را پیدا کرد بطور مثال می توان از طریق موبایل هشدار صوتی یا نوری این وسایل را روشن کرد تا از مکان آنها با خبر شد و یا با تنظیم حالتی که اگر از برد بلوتوث موبایل خارج شدن به طور خودکار موبایل یا وسیله مورد نظر اعلام هشدار کند همچنین به علت استفاده از تکنولوژی کم مصرف بلوتوث در این وسایل با یک باتری سکه ای تا یکسال به طور مداوم در حال کار می باشند.

 

سپاسگذاریم از شما عزیزان که تا انتهای این محتوا همراه ما بودید امیدوارم مطالب برای شما مفید و جامع بوده باشد.

نویسنده ایمان باغبان
نظارت، بازبینی، ویراستاری و صاحب امتیاز تیم پشتیبانی ره نگار گستر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.